Dennis Olsen i aksjon på Imola sist helg.

Langdistanse-VM:

Ny VM-nedtur stopper ikke optimismen mot Le Mans

Dennis Olsen føler de er godt i rute, selv om det ble poengløst på Imola denne helgen.

Publisert

RACING: Årets andre VM-runde i langdistanseracing ble kjørt på italienske Imola denne helgen i forbindelse med sekstimersløpet på det ærverdige anlegget i Emilia-Romagna. Og som vanlig med Fords fabrikkfører Dennis Olsen (29) som eneste norske alibi, her i GT3-klassen sammen med Proton Competition.

RACING: Årets andre VM-runde i langdistanseracing ble kjørt på italienske Imola denne helgen i forbindelse med sekstimersløpet på det ærverdige anlegget i Emilia-Romagna. Og som vanlig med Fords fabrikkfører Dennis Olsen (29) som eneste norske alibi, her i GT3-klassen sammen med Proton Competition.

Og det åpnet lovende med en sjettetid på kvalifiseringen, satt av den unge sølvføreren Giammarco Lervorati. Selv om startposisjon ikke har den største betydningen i et løp som varer i seks timer, så vil likevel dette gi en indikasjon på hvordan utgangspunktet er for helgen.

– Jeg er 100 prosent sikker på at vi kunne kjempet om topp fem. Om ikke pallen, sier Dennis Olsen til Parc Fermé. 

Langdistanse-VM – 2025
26.-28. februarQatar 1812 km
18.-20. aprilImola 6-timer
8.-10. maiSpa 6-timer
14.-15. juniLe Mans 24-timer
11.-13. juliSao Paulo 6-timer
5.-7. septemberLone Star Le Mans
26.-28. septemberFuji 6-timer
6.-8. novemberBahrain 6-timer

Får ikke igjen runder

Som vanlig gjorde han et plettfritt løp, og utgangspunktet var tilstede for et godt resultat. Men bronsefører Stefano Gattuso gikk en gjennomkjøringsstraff (drive through) for ikke å ha redusert farten raskt nok inn i en gulflagg-situasjon, samtidig som de senere havnet i en kamp med en Ferrari der de ble presset ut på gresset og fikk skader på frontpartiet på bilen.

Dennis Olsens bil måtte inn i garasjen for å skifte frontparti etter sammenstøt med en Ferrari. Det kostet dem mer enn to runder.

Det satte dem ut av spill i mer enn to runder, og med det var løpet kjørt.

– Etter det var farten egentlig veldig bra, men det er ikke mulig å få igjen runder i dette mesteskapet på samme måte som i IMSA, sier Dennis.

Bedre oppsett

Likevel - selv om de bare står med to poeng i GT3-cupen etter årets to første VM-runder, så ser han ikke mørkt på tiden videre. For dem er det 24-timersløpet på Le Mans som står i høysetet denne sesongen, der de også i mellomtiden skal lade opp med sekstimersløpet på Spa.

Utviklingen på bilens fart på Imola ser Olsen på med optimistiske øyne.

– BOPen var bedre nå, og vi har funnet et litt bedre oppsett på bilen. Så det går absolutt i riktig retning, slår 29-åringen fast.

Powered by Labrador CMS