
Langdistanse-VM:
Ny VM-nedtur stopper ikke optimismen mot Le Mans
Dennis Olsen føler de er godt i rute, selv om det ble poengløst på Imola denne helgen.
RACING: Årets andre VM-runde i langdistanseracing ble kjørt på italienske Imola denne helgen i forbindelse med sekstimersløpet på det ærverdige anlegget i Emilia-Romagna. Og som vanlig med Fords fabrikkfører Dennis Olsen (29) som eneste norske alibi, her i GT3-klassen sammen med Proton Competition.
Og det åpnet lovende med en sjettetid på kvalifiseringen, satt av den unge sølvføreren Giammarco Lervorati. Selv om startposisjon ikke har den største betydningen i et løp som varer i seks timer, så vil likevel dette gi en indikasjon på hvordan utgangspunktet er for helgen.
– Jeg er 100 prosent sikker på at vi kunne kjempet om topp fem. Om ikke pallen, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.
Langdistanse-VM – 2025 | |
26.-28. februar | Qatar 1812 km |
18.-20. april | Imola 6-timer |
8.-10. mai | Spa 6-timer |
14.-15. juni | Le Mans 24-timer |
11.-13. juli | Sao Paulo 6-timer |
5.-7. september | Lone Star Le Mans |
26.-28. september | Fuji 6-timer |
6.-8. november | Bahrain 6-timer |
Får ikke igjen runder
Som vanlig gjorde han et plettfritt løp, og utgangspunktet var tilstede for et godt resultat. Men bronsefører Stefano Gattuso gikk en gjennomkjøringsstraff (drive through) for ikke å ha redusert farten raskt nok inn i en gulflagg-situasjon, samtidig som de senere havnet i en kamp med en Ferrari der de ble presset ut på gresset og fikk skader på frontpartiet på bilen.

Det satte dem ut av spill i mer enn to runder, og med det var løpet kjørt.
– Etter det var farten egentlig veldig bra, men det er ikke mulig å få igjen runder i dette mesteskapet på samme måte som i IMSA, sier Dennis.
Bedre oppsett
Likevel - selv om de bare står med to poeng i GT3-cupen etter årets to første VM-runder, så ser han ikke mørkt på tiden videre. For dem er det 24-timersløpet på Le Mans som står i høysetet denne sesongen, der de også i mellomtiden skal lade opp med sekstimersløpet på Spa.
Utviklingen på bilens fart på Imola ser Olsen på med optimistiske øyne.
– BOPen var bedre nå, og vi har funnet et litt bedre oppsett på bilen. Så det går absolutt i riktig retning, slår 29-åringen fast.