Andreas Mikkelsen skal kjøre sesongens to siste VM-runder. Kanskje blir det de siste med hybridmotor.

Ny usikkerhet rundt hybriden i Rally-VM

Etter å ha fått FIA til å snu har teamene nå blitt usikre. Kanskje droppes hybridmotoren fra Rally-VM likevel.

Publisert

RALLY: Utenfor rallyløypa har årets VM-sesong i stor grad handlet om spekulasjoner om fremtiden. Hvilke team og førere blir værende? Og ikke minst: beholdes hybridmotoren?

RALLY: Utenfor rallyløypa har årets VM-sesong i stor grad handlet om spekulasjoner om fremtiden. Hvilke team og førere blir værende? Og ikke minst: beholdes hybridmotoren?

Denne uken skal det holdes en avstemning blant sentrale aksjonærer i Rally-VM. Det kan ende med at hybridmotoren droppes før neste sesong. 

Møtte motstand

FIAs WRC-kommisjon gikk tidligere i år inn for å fjerne hybridmotoren fra og med 2025. I tillegg ønsket man å innføre en reduksjon av restriktor og aerodynamikk, mens Rally2-bilene på sin side skulle få en oppgradering. 

Det ble møtt med sterk kritikk fra VM-teamene, og etter tydelig press snudde man på den avgjørelsen. I utgangspunktet beholdes nå det gjeldende regelverket til og med 2026-sesongen. 

Kritikken handlet om at kostnaden for hybridmotoren i stor grad allerede var tatt, og at det ville koste mer å tilpasse seg det nye regelverket. 

Ny utfordring

Nettstedet Dirtfish rapporterer at det nå har kommet ny usikkerhet rundt hybriden. Bekymringen dreier seg om måten hybrid-enhetene repareres på. 

Å resette maskinvaren holder ikke lenger, og stadige reparasjoner av større omfang blir kostbart. Potensielt betyr en million euro ekstra i kostnader per sesong. 

Dette kan altså medføre at teamene snur og går inn for å fjerne hybriden likevel. Om det medfører at det originale forslaget med mindre restriktor og aerodynamikk samt en oppgradering av Rally2-bilene også vil revurderes er foreløpig uvisst. 

Powered by Labrador CMS