Ny svenske prøver seg i Formel 1-sirkuset denne sommeren
Marcus Ericsson overlater F1-rattet til sin landsmann Gustav Malja under test på ungarske Hungaroring i sommer. Det blir møtt med skepsis her hjemme i Norge.
Foto: gustavmalja.com
21-åringen fra Malmö har levert varene relativt greit i Formel 2-mesterskapet, hvor han seneste resultat var 3. plass det andre racet i Monacos Grand Prix. Sammenlagt ligger han på 9. plass etter å ha tatt poeng i fire av seks løp.
Det var i alle fall nok til at Malja får teste ut kontorplassen til Marcus Ericsson, som på sin side avsluttet Monacos Grand Prix med en kardinalblemme ved å kjøre ut i første sving - bak sikkerhetsbilen. 21-åringe Malja innrømmer åpenhjertig at Ericssons inntog i Formel 1-sirkuset siden 2014 har inspirert ham.
Malja startet sin karriere oppsiktsvekkende sent, da han først som 11-åring begynte med gokart, før han i 2011 debuterte i formelbil-racing.
Inspirert av Ericsson
– Marcus har vist at det er mulig, selv om jeg selv har visst at det går han, så er det klart at Marcus har bidratt. Han representerer Sverige på det aller høyeste nvået, så det er klart at det hjelper meg også, sier Gustav Malja til svenske Sportbladet.
Nå får han oppleve en guttedrøm mange tusen drømmer om og jobber beinhardt for hvert eneste år. Testen kjøres i etterkant av Ungarns Grand Prix i slutten av juli måned, og det er nettopp Ericssons bil han skal kjøre.
– Jeg er utrolig glad for denne muligheten, og jeg føler meg forberedt. Selv om jeg har fokus på det jeg holder på med akkurat nå, så prøver jeg alltid å forberede meg for framtiden, både fysisk og mentalt, sier Malja videre.
Etter at Saubers var på konkursens rand i fjor, er det langt på vei spekulert i hvorvidt det er svenske eiere som har berget det sveitsiske teamet - og 9. plassen til Felipe Nasr i Brasils Grand Prix i fjor sørget også for at Sauber fikk inn de nødvendige pengene som deles ut fra de kommersielle rettighetene hvert år.
Teamsjef tror på Gustav
Likevel vil neppe spekulasjonene stoppe vedrørende den svenske innflytelsen i teamet nå som Gustav Malja får test-mulighet for teamet.
Saubers teamsjef Monisha Kaltenborn ønsker i alle fall 21-åringen velkommen til teamet og velkommen til test.
– Vi er glad for å kunne gi Gustav denne sjansen for å ta et ytterligere steg i karrieren og kunne oppfylle én av hans drømmer. Å kjøre en Formel 1-bil for første gang er alltid et spesielt øyeblikk for en racingfører, og slik er det også for Gustav. Vi har fulgt satsingen hans de siste årene og spesielt etter steget opp til GP2 i fjor der han tok store steg framover, sier Kalternborn i en pressemelding.
Foto: Viasat
Savner graving fra svenske medier
Racingfører og Viasats Formel 1-ekspert Atle Gulbrandsen mottar nyheten om Malja med stor skepsis. Han har tidligere vært svært kritisk til hvordan deler av Formel 1-systemet i dag fungerer med tanke på hvem som får sjansen i en Formel 1-bil.
Og han mener langt på vei at det ikke er tilfeldig at en ny svenske får sjansen til å prøve en Sauber-bil.
– At Malja nå skal få teste for Sauber er enda et tegn på det vi har trodd lenge; nemlig at det er svenske interesser som kjøpte Sauber i fjor, selv om det aldri har blitt bekreftet. Jeg synes det er merkelig at svensk presse ikke har gravd mer i denne saken, sier Gulbrandsen til Parc Fermé.
– Hvorfor ikke Rosenqvist?
Han har lenge vært en forkjemper for det «ideelle Formel 1», hvor det går på talent og en god CV fra andre serier, framfor store økonomiske muskler. Derfor mener han at Sauber burde sett en annen vei enn Malja, hvis det er en svensk fører som er det viktigste å putte i et nytt sete.
– Hvis Sauber absolutt vil gi en annen svenske enn Ericsson sjansen, så burde de heller ha testet Felix Rosenqvist mener jeg. Jeg tror han er raskere enn både Ericsson og Malja.
– Når det gjelder Gustav Malja så er det jo svært lite ved hans CV som tilsier at han fortjener en test i Formel 1. Han ble riktignok nummer tre i F2-løpet i Monaco denne helgen, men han ligger på en niendeplass sammenlagt. I fjor ble han nummer tretten sammenlagt i GP2 og året før ble han nummer ni sammenlagt i Formel Renault 3,5. I 2014 ble han nummer tolv sammenlagt i Formel Renault 2,0, og da ble Dennis Olsen nummer to, sier kommentatoren til sammenlikning.