Ny mann i VM-ledelsen igjen i et vellykket fransk F1-comeback

Mange fryktet et meget kjedelig Frankrikes Grand Prix, men løpet hadde nok av spenningsmomenter selv om seierherren ikke ble av det overraskende slaget.

Publisert

Med unntak av pitstoppet sitt så ledet altså pole-sitter Lewis Hamilton samtlige runder uten særlig stor trussel, selv om Red Bull-fører Max Verstappen fulgte tempoet til VM-lederen ganske så bra og dermed sikret nok en pallplass etter en tøff periode helt siden sesongstart.

Lewis Hamilton. (Foto: Steve Etherington)

Med unntak av pitstoppet sitt så ledet altså pole-sitter Lewis Hamilton samtlige runder uten særlig stor trussel, selv om Red Bull-fører Max Verstappen fulgte tempoet til VM-lederen ganske så bra og dermed sikret nok en pallplass etter en tøff periode helt siden sesongstart.

– Det beste franske Grand Prix-løpet jeg har kjørt, sa Lewis Hamilton, som har kjørt i Frankrike to ganger tidligere, på Magny Cours i 2007 og 2008.

Der ble det henholdsvis andreplass og brutt løp. Denne gang, for første gang på Paul Ricard, gikk det vesentlig bedre med en dominerende fart han har vist helt siden treningene.

– Været forble heldigvis bra og jeg har kost meg i hele helgen, sier Hamilton videre, som på sedvanlig vis hyllet fansen som møtte opp i hopetall da Frankrike gjorde comeback på F1-kalenderen.

Det sportslige spenningsmomentet kom egentlig åtte runder før slutt da Kimi Räikkönen på friske supersoft-dekk spiste seg inn på Daniel Ricciardo med gamle soft-dekk.

Pallplass til Kimi

Ricciardo hadde tredjeplassen i sin hule hånd gjennom hele løpet etter kaosåpningen inn i første og tredje sving. Og på runde 47 viste Räikkönen fram rutinerte takter, forsøkte å stresse Ricciardo og kom seg til slutt forbi inn mot sjikanen midt på Mistral-langsiden.

For Räikkönen var denne tredjeplassen svært viktig ettersom han ikke har stått på pallen siden andreplassen i Aserbajdsjans Grand Prix tidligere i vår.

Det ble også spennende mellom Kevin Magnussen og Valtteri Bottas i kampen om sjetteplassen. Bottas hadde fått en miserabel start på løpet etter at han og Sebastian Vettel kolliderte i hverandre i første sving, der begge - men spesielt Bottas - falt langt nedover i feltet.

Men Kevin Magnussen holdt hele veien for finnen, og dansken sikret seg dermed sjetteplassen.

Fører

Team

Pit

Tid

Grid

1)Lewis HamiltonMercedes11:30:11,3851
2)Max VerstappenRed Bull1+7,0904
3)Kimi RäikkönenFerrari16
4)Daniel RicciardoRed Bull1+34,7365
5)Sebastian VettelFerrari2+1:01,9353
6)Kevin MagnussenHaas1+1:19,3649
7)Valtteri BottasMercedes2+1:20,6322
8)Carlos Sainz jrRenault1+1:27,1847
9)Nico HülkenbergRenault1+1:31,98912
10)Charles LeclercSauber1+1:33,8738

Mistet ledelsen i VM

Og apropos Vettel så tapte han nå altså 14 poeng til Hamilton i sammendraget etter den svake starten som innebar kollisjon og fem sekunders straff og stort tap i terrenget. Vettel gikk umiddelbart i pit etter at sikkerhetsbilen ble sendt ut å banen - og byttet til soft-dekk i håp om å fullføre løpet på disse.

I mellomtiden plukket han fører på fører gjennom de neste 15 rundene, og endte til slutt på femteplass, og ble med dette også kåret til «Driver of the day» av TV-seerne, men måtte ta et nytt pitstop mot tampen fordi dekkene var ferdigkjørte.

– Jeg prøvde å bremse da Valtteri ville ta tilbake plassen sin, men det var dårlig grep og jeg hadde ikke noe annet valg enn å måtte prøve å svinge til venstre, og uheldigvis traff jeg Valtteri. Jeg ødela dekkene etterpå da jeg klatret i feltet, men jeg syns vi hadde fart nok til å følge Mercedes, oppsummerte Vettel i pressesonen etter løpet.

Nok et poeng til Leclerc

En annen fører som er verdt å nevne er monegaskeren Charles Leclerc, som før løpet ble heiset opp som Kimi Räikkönens arvtager i Ferrari neste år (se sak over).

Sauber-føreren imponerte stort først på kvalifiseringen ved å kjøre seg helt opp til Q3 og attpåtil sikre seg åttende beste startposisjon, en gigasensasjon med tanke på at Sauber er blitt å regne som ett av de klart svakeste teamene i feltet.

Leclerc endte til slutt på 10. plass og tok dermed poeng for fjerde gang på de siste fem løpene. Vi må tre år tilbake, i 2015, før vi finner en Sauber-fører som scorer poeng i mer enn fire løp, da både Felipe Nasr og Marcus Ericsson scoret poeng henholdsvis seks og fem ganger.

Powered by Labrador CMS