Ny klasse med frie tøyler kan gi Lars Morten utløp for flere «Reodor Felgen»-ideer i garasjen

Lars Morten Berntsen er først og fremst en profil innenfor rally og bakkeløp, men friskusen fra Hadeland begynner nå å kjenne på en sterk lukt av rallycross

Publisert

Den såkalte «2WD Open» virker altså å kunne tillate alle type biler, så lenge de ikke har firehjulstrekk. Sentrale elementer som blant motor, drivverk og vekt har helt frie tøyler, noe som vil gjøre at en rekke Supernasjonal-biler fra Norge - så vel som tohjulsdrevne biler fra andre land - kan konkurrere sammen om en nordisk rallycrosstittel.

Lars Morten Berntsen. (Foto: Benjamin A. Ward)

Den såkalte «2WD Open» virker altså å kunne tillate alle type biler, så lenge de ikke har firehjulstrekk. Sentrale elementer som blant motor, drivverk og vekt har helt frie tøyler, noe som vil gjøre at en rekke Supernasjonal-biler fra Norge - så vel som tohjulsdrevne biler fra andre land - kan konkurrere sammen om en nordisk rallycrosstittel.

Et fritt regelverk gir kreative og kompetanserike bilsportsjeler et enormt spillerom. Og en av de som nå har en sterk iver til å utnytte dette er Lars Morten Berntsen.

– Jeg har jo tenkt på det en stund å begynne med rallycross. Jeg kommer fortsatt til å kjøre rallycross og bakkeløp, men lysten på rallycross har vært der noen år. Jeg var én dag unna å kjøpe en bil her i høst, men den forsvant dagen før jeg skulle ta en titt på den, sier Lars Morten Berntsen til Parc Fermé.

Flerfoldige NM-gull og medaljer i andre valører er det blitt opp igjennom, men da i rally og bakkeløp. Nå har han riktig nok ikke noen umiddelbar ambisjon om at det skal tas hjem en rallycrossmedalje med en gang. Men det er det nye regelverket i RallyX Nordic som tenner ham.

Lars Morten Berntsen har vært en kjent skikkelse i norsk bilsport over mange år, i flere år også med hissige kitcar-utgaver på startlistene. Her fra bakkeløpet på Vikersund i 2017 med sin Ford Escort Maxi Kitcar. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Da jeg leste det regelverket, så syns jeg det var veldig interessant. Det er en fri tohjulsdreven klasse, og serien i seg selv er veldig interessant. Man kan utfolde seg og bygge bilt helt etter eget hode med lite begrensninger, sier Berntsen, som til den store sjeldenhet ikke stiller opp under Rally Hadeland denne helgen, hans soleklare hjemmeløp da han tross alt er hadelending.

Ved siden av å være aktiv utøver, så livnærer hans seg i stor grad på bilsporten gjennom å jobbe med oppsett og utvikling av biler rettet mot andre førere. Bremser og dempere er noen av hans spesialiteter, og etterspørselen har vært så stor at han ikke har rukket å jobbe med egne prosjekter.

– Bilen som jeg skulle brukt i helgen står nå uten motor. Det er tydelig at koronaen har gjort at mange bruker pengene på bilene nå som de ikke får dratt til Syden eller Thailand. Så det er jo nesten litt pussig. men, jeg syns det er ålreit å kunne være med og hjelpe andre slik at de får kjørt. Jeg er har jo en jobb som jeg syns er veldig interessant å holde på med, sier Berntsen.

Hvordan han gjør det på rallycrossbanen vil tiden vise. Han kommer uansett ikke til å rekke å stille til start i år, men vil starte på et byggeprosjekt så snart som mulig. Han ønsker ikke å avsløre hva slags bil han vil bygge grunnlaget på, men han har noen ideer han mistenker han er aleine om.

_ Jeg er ganske sikker på at jeg kan kjøre fort rundt banen. Men det er mye annet nytt, med starten og andre biler rundt og slik. Også har jeg mange andre prosjekter som jeg må gjøre ferdig i år. Målet er å stille i 2022, spesielt når dette året også virker fortsatt å være litt usikkert, sier han.

Powered by Labrador CMS