Nullstilt og ny optimisme – Dennis åpner opp om forandringene som er gjort
Han la ikke skjul på at han fikk overtalt sitt eget team. Samtidig er Dennis Hauger glad for at han ikke er i noe annet sted enn Prema akkurat nå.
FORMEL 2: Diskusjonene har vokst i takt med antall dager på kalenderen. Hvor stor bremsekloss har Dennis Haugers team Prema vært overfor han, og hva er det Dennis selv eventuelt kan gjøre? Er det Prema sitt ansvar at nordmannen ikke har fått ut sitt potensiale, og hvor stor andel av årets nedturer skyldes tabber og gale prioriteringer fra teamet?
Selv om debatten hagler på utsiden, så gir Dennis Hauger selv uttrykk for at det er en annen ro og harmoni mellom ham og teamet. Selv om han etter Spa-Francorchamps ikke la skjul på at han endelig fikk gjennomslag for endringer på bilen han mener han har bedt om i lang tid.
– Det er første gang jeg føler i år at jeg har hatt noe slags «pace» på softdekkene. Noen endringer som jeg syns vi skulle gjort for lenge siden gjorde vi nå, og det fungerte ganske bra, sa Dennis Hauger til Viaplay etter hovedløpet i Belgia sist helg.
God intern takhøyde
Nå har vi fått en lengre prat med Hauger i forkant av den neste runden som skjer allerede denne helgen, på nederlandske Zandvoort. Og ikke minst hørt hva han egentlig mener med dette ørlite stikket i retning sitt eget team.
Deler Hauger en tilsvarende frustrasjon som alle fans på side linjen? Ikke i nærheten, hvis vi skal tro ham selv. For Hauger gir uttrykk for at de opererer med ganske stor takhøyde internt.
– Det er veldig mye bak kulissene som folk ikke ser. I det store bildet fungerer det litt annerledes. Det har vært en del feil i år, det har det, men vi jobber sammen som et team. Og selv om teamet ligger på midten av tabellen, og ting ikke går like lett for dem som før, så er jeg glad for at jeg er i Prema akkurat nå. For det er ikke alle team som kunne fikset dette, sier Dennis Hauger til Parc Fermé.
– Jeg har en stemme i teamet
Han mener det finnes en helt annen mentalitet internt hos Prema enn det han har erfart i andre team, og sender åpenbare signaler i retning Hitech GP hvor det mer eller mindre skar seg helt i debutsesongen i Formel 3 i 2020.
Overgangen til Prema i fjor var svært vellykket, og forventningene var derfor skyhøye til at det skulle flyte godt, debutsesong i Formel 2 til tross. En flyt som har vært fullstendig fraværende.
Både Hauger og Daruvalas tempo ute på banen, kombinert med både klare tabber og ellers diskutable situasjoner og prioriteringer gjør at Prema og deres utøvere ikke framstår som i nærheten av å ligge stabilt i toppen, noe som Prema er kjent for i en rekke formelbilserier.
Og så dette lille stikket om at Hauger endelig fikk det som han vil; dette gjennomslaget har på mange måter kommet i takt med at Hauger selv også har bygd erfaringer. For konstruksjonen av en Formel 2 bil er svært, svært annerledes enn en Formel 3-bil. Og da er det ikke like lett nødvendigvis å stå på egne krav og filosofier når teamet har mange års erfaring og kunnskap som på papiret veier tyngre enn Haugers ønsker.
– Det har kanskje tatt litt tid, men jeg merker at jeg har en stemme i teamet. Spesielt nå i det siste. Og spesielt når endringen vi gjorde på Spa fungerte. Sånt hadde for eksempel ikke skjedd i Hitech, nei. Men det er kult at det fungerte, sier 19-åringen.
Slik fungerer endringene
Rent oppsetteknisk holder han kortene tett til brystet, men Hauger har ingen problemer med å forklare rent kjøreteknisk og kjørefilosofisk hvordan han opplevde forandringen til det bedre. Alt henger sammen med Haugers kjente foretrukne kjørestil, at bakenden på bilen såkalt «roterer» lett, det vil si at den responderer kvikt på styringen. Som et motsetning til at bilen er såkalt understyrt, det vil si at fronten søker mindre styring enn det føreren selv forsøker med rattet.
– Endringene vi har gjort går på at jeg får «loadet» fronten i inngange og brukt «downforcen» som jeg vil. Da får jeg den til å rotere og det hjelper også på utgangen. Alt handler om hvordan jeg får bilen i inngangen, for fram til nå har vi alltid følt oss på grensen i «entries» på svingene, slår han fast.
Bilens understyrte egenskaper gjennom sesongen har fått Hauger til å måtte «tvinge» bilen mer inn i rotasjon, hvilket gjør at han også sliter på dekkene på en helt annen måte. Og ved å måtte få kastet bilen mer inn i svingen, så skaper dette en overoppheting av spesielt bakdekkene, som gjør at de sliter raskere. Spesielt de mykere variantene.
– På lørdag holdt softdekkene bare en ordentlig runde. På søndag holdt de i seks-syv runder. Hadde jeg hatt en slik balanse på kvalifiseringen, i forhold til endringen som jeg gjorde, så hadde helgen nok sett helt annerledes ut, bedyrer Hauger.
Større optimisme enn på lenge
Selv om det ble nok en null-poenger over en hel løpshelg, så går Hauger inn i den nederlandske løpshelgen med en helt annen optimisme og godfølelse. Ordet «godfølelse» og «confidence» har gått igjen ofte denne sesongen, gjerne i kombinasjon med «mangel på», men mangleren er forhåpentligvis borte. Selv om vi ikke får noe svar før trening og kvalifisering i morgen uansett.
– Det er jo litt irriererende at vi ikke har prøvd dette før. Men har vi kunnskap om hvordan endringene fungerer, som jeg egentlig har "pinpointet" i flere løp og som har gjort at vi har havnet på bakfoten. Så det var veldig kult å se at endringen fungere. Spesielt på kvalifiseringen føler jeg at vi kan gjøre store steg denne helgen.
– Og hva om det viser seg ikke å fungere likevel på Zandvoort?
– Selvfølgelig er det alltid en mulighet, men jeg føler jeg kan gå inn med større optimisme enn på lenge. Vi resetter alt og satser på å gjøre en god helg. Jeg merker jeg er klar for å se hvordan dette nå fungerer, slår Hauger fast.