
RALLY: I flere år har det allerede vært klart at Rally-VM skal bevege seg i en elektrisk retning i likhet med flere andre grener og mesterskap verden over, men først i 2022 skal dette i verksettes på rallyens øverste nivå, WRC. Dog er sporten avhengig av satsende fabrikanter for at dette skal kunne realiseres, og mens Toyota og M-Sport (Ford) lenge har sendt signaler om at de har vært klare, så har Hyundai foreløpig vært noe avventende.
– ANNONSE –
Onsdag ble det imidlertid klart at også sørkoreanerne er med, og dermed har dagens tre faste bilfabrikanter på øverste nivå forpliktet seg til å være med i WRC i minimum tre sesonger, fra 2022 til 2024, hvor hybridmotorer introduseres.
FIA publiserte onsdag en skisse på hvordan dette løses i praksis. Foruten at det utvikles en standardisert sikkerhetscelle til bilene, samt enda bedre forsterkning ved dørene, så skal hybrid-enheten plasseres bak i bilen – pakket inn i karbon – og bistå med ytterlgiere 100 kilowatt (134 hestekrefter) og 180 newtonmeter ved siden av den tradisjonelle forbrenningsmotoren gjennom et såkalt 650-volts MGU-system.
WRC Promoter kan i tillegg bekrefte at de nå har sendt flere områder ut på anbud, blant annet bærekraftig drivstoff, ladestasjoner for plugin-hybrid-løsningen og bærekraftig produksjon av strøm på serviceplassene.
– En overgang til plugin-hybrider gjenspeiler de siste trendene i bilindustrien, samtidig som det gjør sporten vår mer bærekraftig. Dette kan nå realiseres som følge av en felles innsats mellom fabrikantene og FIA. Med det faktum at dagens tre fabrikanter i sporten forplikter seg i ytterligere tre år, viser at Rally-VM er på vei i en riktig retning, uttaler FIA-president Jean Todt i en offisiell uttalelse.
Skaff deg vår unike norske bilsportkalender, eller skaff deg tilgang til Norges fremste leverandør av norsk og internasjonal bilsportjournalistikk!
-
Månedsabonnementkr99.00 / måned
-
Parc Fermé-kalenderen 2021Produkt på salg
kr299.00kr249.00 -
Halvårsabonnementkr499.00 / 6. måned
-
Årsabonnementkr699.00 / år
– ANNONSE (GOOGLE ADS) –