WRC: Tre fabrikanter forplikter seg til hybridsatsing i Rally-VM den neste tre årene

    (Grafikk: FIA / WRC)

    RALLY: I flere år har det allerede vært klart at Rally-VM skal bevege seg i en elektrisk retning i likhet med flere andre grener og mesterskap verden over, men først i 2022 skal dette i verksettes på rallyens øverste nivå, WRC. Dog er sporten avhengig av satsende fabrikanter for at dette skal kunne realiseres, og mens Toyota og M-Sport (Ford) lenge har sendt signaler om at de har vært klare, så har Hyundai foreløpig vært noe avventende.

    – ANNONSE –

    Onsdag ble det imidlertid klart at også sørkoreanerne er med, og dermed har dagens tre faste bilfabrikanter på øverste nivå forpliktet seg til å være med i WRC i minimum tre sesonger, fra 2022 til 2024, hvor hybridmotorer introduseres.

    FIA publiserte onsdag en skisse på hvordan dette løses i praksis. Foruten at det utvikles en standardisert sikkerhetscelle til bilene, samt enda bedre forsterkning ved dørene, så skal hybrid-enheten plasseres bak i bilen – pakket inn i karbon – og bistå med ytterlgiere 100 kilowatt (134 hestekrefter) og 180 newtonmeter ved siden av den tradisjonelle forbrenningsmotoren gjennom et såkalt 650-volts MGU-system.

    WRC Promoter kan i tillegg bekrefte at de nå har sendt flere områder ut på anbud, blant annet bærekraftig drivstoff, ladestasjoner for plugin-hybrid-løsningen og bærekraftig produksjon av strøm på serviceplassene.

    – En overgang til plugin-hybrider gjenspeiler de siste trendene i bilindustrien, samtidig som det gjør sporten vår mer bærekraftig. Dette kan nå realiseres som følge av en felles innsats mellom fabrikantene og FIA. Med det faktum at dagens tre fabrikanter i sporten forplikter seg i ytterligere tre år, viser at Rally-VM er på vei i en riktig retning, uttaler FIA-president Jean Todt i en offisiell uttalelse.

    Skaff deg vår unike norske bilsportkalender, eller skaff deg tilgang til Norges fremste leverandør av norsk og internasjonal bilsportjournalistikk!

    – ANNONSE (GOOGLE ADS) –