Simracing-spørsmålene renner inn – her er de aller viktigste svarene

Publisert

SIMRACING: Virtuell bilsport anerkjennes mer og mer som vanlig bilsport. Med det følger også mange spørsmål når man ønsker å bli kjent med et nytt miljø og en ny bilsportgren.

SIMRACING: Virtuell bilsport anerkjennes mer og mer som vanlig bilsport. Med det følger også mange spørsmål når man ønsker å bli kjent med et nytt miljø og en ny bilsportgren.

Koronakrisen verden over har skapt en «boom» av virtuell bilsport. Ikke lenger anses dette bare som spill og underholdning, men med godt utviklede spillplattformer - som anses vel så mye som rene simulatorer - så blir også tilnærmingen til virkeligheten mye bedre.

Også her i våre spalter har simracingen eksplodert i interesse blant leserne. Fra å være en av nisje-grenene som har begrenset breddeinteresse blant publikum, så er det nå dette mange søker informasjon og nyheter om ettersom det ellers står ganske så stille hos de andre bilsportgrenene.

Selv får Parc Fermé og undertegnede mange spørsmål da vi også - dog før koronakrisen riktig nok - involverte oss i det norske simracingmiljøet. Samtidig har simracing-entusiast Erik Hanøy, som er godt involvert i den norske simracing-grasrota, utviklet en oversikt over hva man trenger å vite, primært med iRacing som er simulatorplattformen de fleste seriøse simracerne benytter seg av. Ved siden av iRacing har også RaceRoom, rFactor 2 og Assetto Corsa også høy anerkjennelse, og med løst underlag er det DiRT Rally 2.0. som har størst popularitet.

Under følger teksten direkte gjengitt fra Hanøy.

Hvordan få tilgang

Du kan enten kjøpe tilgang direkte fra www.iracing.com eller via Steam. Det er i praksis ingen prisforskjell, men medlemskap via nettsiden kan gi lettere tilgang til support.

Pris

Selve simulator-programmet er gratis, men det er avgift for å bruke det. Pris varierer etter hvilken bindingstid. du velger Man kan kjøpe fra 1 måned opp til 2 år.

Månedsprisen blir billigere jo lengre bindingstid. Det er stadig kampanjer med rabatt for nye brukere (f.eks 40%). Vær klar over at disse tilbudene kun gjelder første gang du tegner abonnement, så dersom du kjøper 1 måned til 40% rabatt, og vil forlenge når måneden går mot slutten, så må du betale full pris. Hvis du er sikker på at du vil bruke iRacing aktivt i lang tid, vil det derfor lønne seg med en lengre tidsperiode. Et grovt overslag vil være at prisen varierer fra 100-200 kroner per måned. Det dukker innimellom opp rabatter også for medlemmer, typisk på Black Friday.

Hva får du med et abonnement?

Du får et visst antall «gratis» biler og baner. (Cirka 12-15 av hver, det øker med jevne mellomrom). Da kan du benytte deg av disse og eneste kostnad er abonnementet. Det er fullt mulig å kjøre i årevis uten å kjøpe baner, dersom du nøyer deg med de bilene og banene du får tilgang til.

Kjøp av baner og biler

Du kan kjøpe biler/baner i butikken (Store). Kronekursen varierer jo, men cirka 150 kroner per bil/bane. Vær oppmerksom på at du får rabatt dersom du kjøper 3 eller 6 enheter i slengen. Det kan derfor være smart å planlegge kjøpene sine. Sjekk hvilke baner som skal kjøres fremover i din bilklasse.

Lisenser

Alle starter som Rookie. Dersom man oppnår høy nok Safety Ranking (SR) klatrer man i lisens, og får mulighet til å kjøre flere bilklasser. De fleste bilene må da kjøpes. De forskjellige lisensene er Rookie, D, C, B, A og Pro. Ønsker du f.eks å kjøre Formel 1 må du helt opp i A-lisens.

Safety Ranking

Dette er et system som skal sikre at folk oppfører seg på banen. Dersom man kommer utenfor banen får man 1 incidentpoeng (inc). Snurrer man, får man 2. Kontakt med annen bil gir 4 inc.

Vær oppmerksom på at det ikke fordeles skyld, selv om du blir påkjørt bakfra, så vil både du og synderen få 4 inc hver. Man bygger SR ved å få færrest mulig inc i løpet av et race. Det er et litt innviklet system, men kort fortalt så rykker du automatisk opp i neste lisens dersom du når 4.0. Hvis du har fra 3.0 til 3.98 når sesongen er over, rykker du opp i lisens når den nye sesongen starter. På samme måte så rykker du umiddelbart ned i lisens dersom du er under 1.0. Er du under 2.0 når sesongen avsluttes, starter du neste sesong en lisensklasse lavere. Merk at man må kjøre minimum 4 race i nåværende lisensklasse for å kunne rykke opp til neste lisens.

Tips

Dersom det er et mål å rykke fort oppover i lisenser, så lønner det seg å starte fra pit, kjøre et godt stykke bak resten av feltet, og kjøre i mål uten å få noen incident-poeng. Plassering i løpene har nemlig INGENTING å si for hvilken lisens du får, det er kun Safety Ranking som påvirker det.

iRating (iR)

Utifra plasseringene du oppnår i offisielle race, vil du bli tildelt ratingpoeng. Dette er et ganske innviklet system, men i grove trekk så vil du opparbeide deg økt iR dersom du havner på øvre halvdel av resultatlisten. Havner du under midten vil du som oftest tape poeng. Poenget med ratingsystemet er å dele førere inn slik at man kjører mot dem som er mest mulig på samme nivå som deg. Man deles altså inn i forskjellige splits. Jo høyere iRating du får, jo bedre motstand vil du altså kunne møte.

Splits

La oss tenke oss at 100 stk melder seg på et race i Porsche Cup-serien. Det er jo ikke plass til så mange på banen, så det iRacing gjør da, er å dele inn deltakerne i f.eks 4 splits, 25 biler i hver. De 25 påmeldte med høyest ranking starter da i top spilt, de 25 neste i split 2 osv. På denne måten prøver man å oppnå jevnest mulige felt. Dersom det kun er f.eks 18 påmeldte til et race, vil alle plasseres i samme split.

Sesong

En sesong på iRacing varer i 12 uker + uke 13. Sistnevnte brukes i hovedsak til å oppgradere simulatoren, men det er mulig å kjøre enkelte spesial-race også den uken.

Offisielle race

I hovedsak kan man kjøre race døgnet rundt. Når disse starter, varierer fra klasse til klasse, f.eks Porsche kl xx.45, GT3 kl xx.00, F3 kl xx.15 osv. Det er vanligvis 2 timer intervall mellom hvert race i en og samme bilklasse. For å melde seg på et offisielt race går man inn på «Find Official Races». Der kan man selv styre hva man ønsker skal vises, om det er race i Oval, Road, Dirt, Dirt oval, hvilke lisenser osv. I tillegg til at iR og SR påvirkes når du kjører race, så får du også en poengsum for din plassering. Den teller da i sammendraget i den aktuelle bilklassen.

Tips

Det anbefales på det sterkeste å forberede seg grundig før man melder seg på et race. Husk at du kan tape både Safety Ranking og iRating dersom du roter det til, og ikke minst så kan du ødelegge for andre førere. Det siste er alltid det viktigste, målet må ALLTID være å ikke ødelegge for andre førere. Ja, du skal selvsagt gi dem en god fight, men kjøringen skal være fair. Ingen liker å bli påkjørt.

Gjennomføring av race

Når du melder deg på, blir du plassert på en practice server. De bilene som befinner seg der, er ikke nødvendigvis de du møter i ditt race, siden bilene blir plassert i forskjellige splits etter ranking. En del av bilene er ikke engang påmeldt til race, de er der kanskje kun for å trene. Når klokken har nådd racetime, flyttes du over til race-server. (Du vil få varsel, og må trykke «race» for å bli overført). Inne på race-server er det 3 minutters practice, før kvalifiseringen starter. I hovedsak er det singel kvalifisering, dvs at du kjører alene. Du får en outlap, og så 2 tellende runder. Plasseringen i kvalifisering avgjør hvilken startposisjon du får når racet starter. Noen klasser har «standing start», andre har «rolling start».

Trening

Du kan enten trene alene, eller på practice server sammen med andre. Ønsker du å trene alene, trykker du på «Practice By Myself». Vil du inn på en offisiell trening, trykker du på pokalen i den bilklassen du ønsker å trene i.

Hosted Races

Noe av det geniale med iRacing er at det er veldig enkelt å arrangere race selv. Du går da inn på «Hosted» oppe i menyen. Da kan du arrangere en trening, eller gjerne også et fullt race, med trening, kvalifisering og race. Prisen er 50 cent pr time. (Kun den som arrangerer betaler.) Det anbefales å velge server plassert i Nederland nå man hoster fra Norge. Du kan velge å passordbeskytte din session, slik at du ikke får inn alle mulige folk. Her ser du hvordan det ser ut inne på oversikten over «Hosted Races». Så er det bare å velge den sesjonen du skal delta i. Scroll i vei.

League Races

Man kan også arrangere egne serier. I det norske miljøet er det f.eks Simracing GP, Club Scandinavia League, Norwegian F3 Championship, Team SlowMo BackMarker Championship, med flere. Da må man søke medlemskap i ligaen. Så kjøres det løp f.eks hver 14 dag, og administrator holder oversikt over poengscore, protester osv. For å finne dette går du inn på «Leagues» oppe i menyen på websiden.

Sosiale medier

Det norske simracingmiljøet har en gruppe på Facebook, «Norwegian Simracing». Det er en side for alle plattformer, både iRacing, RaceRoom, Assetto Corsa Competizione med flere. Man kan publisere der dersom man vil arrangere et race. Det norske miljøet på iRacing bruker derimot mest Discord, der det kommer informasjon om race og annet. Det er en rekke forskjellige Discord- servere. SRGP er egnet som hoved-serveren, men hver serie har sin egen server.

Kommunikasjon

iRacing har sitt eget radiosystem, der man kan prate med andre førere. Det er imidlertid ikke populært å prate for mye der. Det anbefales å bruke chat. Men det er mange som bruker voice via Discord, slik at man kan prate kun til hverandre. Dette er vanlig for team å gjøre.

Setup

Det er viktig å sette opp bilen på riktig måte. Dette er jo en vitenskap, og svært tidkrevende. Heldigvis finnes det folk som gjør det for deg. Dette får du ved å abonnere på VRS (Virtual Racing School), Craig Setup Shop eller Pure Driving School. Du vil da i tillegg få tilgang til telemetri av kjøringen din, og tutorials for hver bane. Dette er veldig nyttig for å bli raskere. Prisen er ca 100kr pr måned, men det finnes billigere løsninger, der man f.eks kun får setup for 1 bil.

Utstyr

Det er ikke nødvendig med dyrt og fancy utstyr for å kjøre på iRacing. Det holder med et ratt og noen enkle pedaler. En helt standard PC og vanlig bredbåndslinje er alt du trenger. Mange oppgraderer imidlertid til dyrt utstyr. Det øker jo innlevelsen og det blir nok litt mer stas, men det gjør deg ikke nødvendigvis raskere.

Til slutt vil jeg bare poengtere at dette ikke er en fullstendig oversikt over hva iRacing har å tilby. Jeg har bare prøvd å ta med det viktigste. Hvis man ønsker, så kan man virkelig fordype seg i detaljer. Lykke til med din kjøring på iRacing. Husk at nivået er veldig høyt, og det vil kreve mye trening for å hevde seg. Vær tålmodig, opptre med respekt overfor andre. Da vil vi alle få det veldig gøy.

Powered by Labrador CMS