Renault tar opp kampen med M-Sport om den minste klassen

Publisert
https://www.youtube.com/watch?v=ba5AnBGdSM8

RALLY: Fra neste år snur FIA om på betegnelsene på bilene innenfor R-reglementet, ved at en R1 bil nå kalles for «Rally 5», R2 for «Rally 4» og så videre, med WRC som «Rally 1».

https://www.youtube.com/watch?v=ba5AnBGdSM8

RALLY: Fra neste år snur FIA om på betegnelsene på bilene innenfor R-reglementet, ved at en R1 bil nå kalles for «Rally 5», R2 for «Rally 4» og så videre, med WRC som «Rally 1».

Og i den minste klassen, R1, har det den største eksplosjonen og vekst av biler og cuper, men M-Sport har lenge vært kjent for sin R1-bil, mens også Citroën og Renault har hatt sine egne R1-utgaver. Nå skal sistnevnte gå vekk fra Twingo og satse på Clio.

Nå er nemlig nye Clio Rally 5 til salgs i Frankrike. Med en prislapp på 400.000 norske kroner eksklusivt merverdiavgift skal den minste klassen altså likevel ute 180 turbo-hestekrefter fra en 1,3-liters motor, og det nye regelverket for Rally 5 tillater også sekvensiell girkasse. Samme plattform skal også brukes innenfor racing og rallycross.

Hovedkonkurrent M-Sport har dog en mildere bil til en litt dyrere prislapp, med en 150-hesters turbomotor på én liter. Av de nyeste R2-bilene, nå da kjent som Rally 4, er det Peugeot som har kommet med en ny 208-modell, markedsført som Rally 4-bil. Denne er utstyrt med en 1,2-liters turbomotor på 208 hestekrefter.

Powered by Labrador CMS