«R» skal bort - slik beskrives de nye rallykategoriene i framtiden

Publisert

RALLY: FIA har så smått begynt å innføre det nye begrepet for den generelle klassebetegnelsen i rally, og nå har det også kommet en grafikk som mer skal skille på de fem hovedkategoriene innenfor internasjonale klasser i rally.

(Grafikk: FIA)

RALLY: FIA har så smått begynt å innføre det nye begrepet for den generelle klassebetegnelsen i rally, og nå har det også kommet en grafikk som mer skal skille på de fem hovedkategoriene innenfor internasjonale klasser i rally.

Det som fram til nå har vært kjent som eksempelvis WRC-, R5- og R2-biler skal få en mer tydelig forklaring på rangstigen - der FIAs intensjon er å gjøre klasseinndelingen mer forståelig for menigmann som skal danne seg et inntrykk av hva rally er for noe.

I tillegg til at enkeltboksten R blir erstattet med «Rally», så snus også rekkefølgen på navnene. R5, som er den mest utbredte internasjonale klassen av trimmede firehjulsdrevne biler, blir nå kalt for «Rally 2», mens R2 nå kalles for «Rally 4», noe eksempelvis Peugeot allerede har tatt i bruk med sin nye 208.

WRC skal også døpes om til «Rally 1», og dermed forsvinner et 22 år gammelt innøvd begrep. Den mest ukjente klassen blir «Rally 3» fra 2021, som ikke er spesifisert ved noen biler enda, men i praksis som en R2-bil med drivende bakaksel i tillegg. Det vil si en firehjulsdreven bil med i overkant av 200 hestekrefter. R1-klassen i dag blir nå kjent som «Rally 5». I grafikken over kan du også se hvordan ytelsen på kategoriene illustreres utifra kraft-til-vekt-raten.

Powered by Labrador CMS