Pressemelding: Parc Fermé stiller i Simracing-NM for andre året på rad

Publisert

SIMRACING: 2020 ble et spesielt år på alle områder i samfunnet som følge av den globale viruspandemien. Men i uttrykket «aldri så galt at det ikke er godt for noe» så hadde simracingmiljøet, både i Norge og resten av verden, en enorm vekst som følge av at folk ble tvunget til å sitte mer hjemme, som igjen gjorde at de som er involvert i bilsporten ute i den virkeligheten ble satt på sidelinjen.

(Foto: Parc Fermé / iRacing)

SIMRACING: 2020 ble et spesielt år på alle områder i samfunnet som følge av den globale viruspandemien. Men i uttrykket «aldri så galt at det ikke er godt for noe» så hadde simracingmiljøet, både i Norge og resten av verden, en enorm vekst som følge av at folk ble tvunget til å sitte mer hjemme, som igjen gjorde at de som er involvert i bilsporten ute i den virkeligheten ble satt på sidelinjen.

Utfallet ble en eksplosjon i antall aktive simracere, og i regi av Parc Fermé tok eier, redaktør og daglig leder Simen Næss Hagen også steget inn i det norske simracingmiljøet med aktiv deltakelse både i Simracing-NM og et par andre norske ligaer. Konkurransedebuten skjedde under NM i fjor, og i år tar den svært bilsportinteresserte journalisten og redaktøren opp tråden igjen i konkurranse mot Norges desidert beste simracere.

– Så nært, men dog så fjernt, så kom vi aldri til A-finale i fjor. Mange av oss som var nye på samme tidspunkt i fjor hatt enda et år å trene på og utvikle seg, så det blir nok ikke noe lettere i år. Jeg regner med at det er vesentlig flere enn meg som har tatt større steg bak skjermen, så det spørs om vi klarer A-finale i år også. Men vi gir det et ærlig forsøk, og jeg tror mange med meg tenker at man er med først og fremst fordi det gir en enorm konkurranseglede å stille til start her, sier Næss Hagen.

Sammenlagt endte han på en 41. plass sammenlagt av 139 startende deltakere, og beste enkeltplassering ble en 36. plass (6. plass i B-finalen, journ.anm.) under det andre løpet på Suzuka. Det er dermed et stykke opp igjen til de aller beste i Norge rent sportslig. Men med 40 plasser i stedet for 30 i en A-finale, så er håpet og målet og klare i alle fall ett løp i direkte konkurranse med de aller beste.

– Men jeg kjører bedre i løp enn på kvalifisering, og ettersom kvalifiseringen avgjør om jeg får kjøre A- eller B-finale så har jeg i alle fall ikke gjort det lettere for meg sjøl ved å ikke bli bedre på å treffe på én enkeltrunde, sier Næss Hagen.

(Foto: Parc Fermé / iRacing)

Han er 30 år, opprinnelig fra Kongsvinger og nå bosatt i Larvik med samboer og en sønn på 1,5 år. Fra den virkelige verden har han primært erfaring som kartleser, samt noen få enkeltinnhopp i bilcross og crosskart i slutten av tenårene. Ellers er det kun fra sidelinjen som aktiv journalist han har fulgt norsk og internasjonal bilsport i mer enn 15 år.

– Interessen for bilsport har vært tilstede helt siden jeg ble født, men jeg forstod og aksepterte tidlig at jeg aldri hadde de økonomiske forutsetningene rundt meg til å satse aktivt som fører. Journalistikkene er blitt alibiet mitt innen bilsporten, men når simracingen oppnår den realismen man ønsker både med kjøring og konkurranse så får jeg en del utløp for det behovet jeg har for å konkurrere selv med et ratt mellom hendene, sier 30-åringen.

Dog tror han det skal godt gjøres å hevde seg ytterligere blant norgeseliten i simracing.

– For ikke å gå bortforklaringsfella som jeg syns mange bilsportutøvere er gode til, så må jeg bare erkjenne at en fulltidsjobb med hus og familie ved siden av ikke gjør det enklere å utvikle seg mer rent sportslig. Men i likhet med hobbyer generelt, så skal simracingen først og fremst handle om å ha det moro, så jeg bruker heller energi på å glede meg over den kjøringen man har tid til og den konkurransen man uansett får. Det beste med å delta i Simracing-NM er nettopp at det alltid er noen foran og bak deg som utfordrer deg til det ytterste, sier han.

Norgesmestersskapet, som går under navnet SimRacing Grand Prix, kjøres over fem løp denne våren. Bilene man konkurrerer i en Porsche 911 GT3 Cup, kjent fra blant annet Porsche Supercup og en rekke nasjonale Carrera Cup-mesterskap verden over.

Sesongen starter førstkommende helg med en reell, men virtuell utgave av Circuit of the Americas i Austin i Texas, blant annet kjent for sine Formel 1-løp. Deretter fortsetter sesongen på Imola i Italia 18. april, etterfulgt av Road America i USA 2. mai. De to siste løpene kjøres på legendariske Mount Panorama i Australia 16. mai før det hele skal avgjøres 30. mai på Hockenheim i Tyskland. 

SimRacing Grand Prix sendes direkte på YouTube og Facebook. I tillegg kommer Parc Fermé til å sette opp egen livestream-sending både på YouTube, Facebook og Twitch.

Powered by Labrador CMS