Klassisk Bathurst-drama da alt skulle avgjøres på siste runde

Publisert

SUPERCARS: Det australske Supercars-mesterskapet har høy status verden over, men framfor alt er det Bathurst 1000 hver oktober som er det desidert største høydepunktet i australsk bilsport. Og som vanlig skulle løpet på det legendariske Mount Panorama-området vest for Sydney by på dramatikk av beste stort.

Scott McLaughlin. (Foto: Virgin Australian Supercars Championship)

SUPERCARS: Det australske Supercars-mesterskapet har høy status verden over, men framfor alt er det Bathurst 1000 hver oktober som er det desidert største høydepunktet i australsk bilsport. Og som vanlig skulle løpet på det legendariske Mount Panorama-området vest for Sydney by på dramatikk av beste stort.

For etter seks timer og 18 minutters kjøring, og med fire runder igjen på tavla, så må sikkerhetsbilen ut en siste gang. For da Andre Heimgartner plantet bilen i murveggen i «Forrest’s Elbow», så ble det allerede nokså tette feltet. samlet opp ytterligere. De rakk å rydde vekk bilen fra banen til det gjenstod én runde, der den ultimate seierskampen stod mellom regjerende mester Scott McLaughlin og Supercars-legenden Shane van Gisbergen - to av de mest profilerte bilsportutøverne fra Oseania.

Videre fulgte James Courtney, Jamie Whincup og David Reynolds tett på den siste runden, men ikke nok til å angripe for et toppresultat på én runde rundt den 6,2 kilometer lange banen. Mustang-fører McLaughlin klarte på sin side å holde unna for et angrep fra Holden-fører van Gisbergen, og sikret med det sin første seier ett av de mest spektakulære og prestisjefylte enkeltløpene i internasjonal bilsport.

Powered by Labrador CMS