IndyCar: Grosjean imponerte sterkt i sesonginnspurten på den klassiske banen i California

Publisert

INDYCAR: Det var duket for nok et spennende løp, da nest siste runde av årets IndyCar-sesong skulle kjøres på legendariske Laguna Seca i California. Og for de som har fulgt sesongen tett, har de kanskje fått med seg det unge amerikanske talentet som har prydet toppen av resultatlisten de siste månedene.

Romain Grosjean i den legendariske Corkscrew-svingen på Laguna Seca. (Foto: Joe Skibinski / IndyCar)

INDYCAR: Det var duket for nok et spennende løp, da nest siste runde av årets IndyCar-sesong skulle kjøres på legendariske Laguna Seca i California. Og for de som har fulgt sesongen tett, har de kanskje fått med seg det unge amerikanske talentet som har prydet toppen av resultatlisten de siste månedene.

Colton Herta kjørte seg inn til bestetid på tidkjøringen og la grunnarbeidet for det som kom til å være et dominerende og udramatisk løp for Andretti Autosport-føreren. Dessverre har det vært mye stang ut for det unge talentet i årets sesong, som betyr at Herta er for langt unna i totalsammendraget til å kjempe om sin første IndyCar-tittel. Det er en historie som er veldig lik seks ganger mester og IndyCar-veteran Scott Dixon. Chip Ganassi-føreren har hatt en av sine vanskeligere sesonger dette året, med bare én seier under dobbeltløpet på Texas Motor Speedway.

Det skulle ikke bli enklere under søndagens løp, da Takuma Sato snurret i «corkscrew» svingen, og traff bilen til Dixon. Det resulterte i knekt hjuloppheng og brutt løp for F1-veteranen, mens Dixon slet i kjølvannet av kollisjonen og endte kun som nummer 13, og uten sjansen for en syvende tittel.  

En annen F1-veteran i dagens felt er Romain Grosjean, som også kjemper om tittelen «årets-nybegynner». Han hadde all grunn til å juble da han krysset mål som nummer tre på Laguna Seca og også sikret sin andre pallplass i årets sesong. Franskmannen har funnet seg godt til rett hos Dale Coyne-teamet etter at han ga seg med Formel 1 etter fjoråret. Og selv om han har valgt å ikke kjøre løp på noen av ovalene i år, så ligger han kun 20 poeng bak tre ganger Supercars-mester, Scott McLaughlin, også han en IndyCar-rookie.

McLaughlin har i motsetning til Grosjean valgt å delta på alle oval-løpene, men det er ingen tvil om at det har vært en ilddåp for «kiwien», som er vant til å dominere det Australske Supercars mesterskapet de siste årene. Selv med deltagelse i alle løp, har det ikke vært nok til mer enn en 13. plass i sammendraget.  

I toppen sammenlagt har vi en godt fornøyd Alex Palou fra Spania, tidligere Formel 2- og Super Formula-fører. Spanjolen har gjort et sjokkinntrykk på den amerikanske motorsport-miljøet, da han debuterte hos Chip Ganassi-teamet i starten av sesongen. Med tre seiere og jevne resultater forøvrig, leder han sammenlagt med 517 poeng foran tidligere Red Bull-fører, Pato O’Ward. Det skal dog sies at mexicaneren O’Ward, som kjører for Arrow McLaren, ikke er veldig langt unna med tre seiere og 482 poeng. Og selv om O’Ward er ventet å delta i Formel 1-testen for McLaren etter Abu Dhabi Grand Prix, så er nok fokuset rettet mot sesongavslutning på Long Beach neste helg.

Skrevet av: Markus Hellander Gjesdal

Powered by Labrador CMS