Historisk Formel 1-bil fra 2019 til salgs - men hva koster den egentlig?

Publisert

FORMEL 1: Mens det er vanlig at løpsbiler generelt i både norsk og internasjonal bilsport skifter eiere med jevne mellomrom, så hører det heller med til sjeldenhetene at dette gjelder Formel 1-biler. Kombinasjonen av begrenset bruksområde og nokså astronomiske summer for hva en Formel 1-bil er verdt gjør at bilene stort sett kjøpes opp av samlere når Formel 1-teamene skal kvitte seg med chassisene.

Pierre Gasly fra Brasils Grand Prix i 2019. (Foto: Red Bull Content Pool)

FORMEL 1: Mens det er vanlig at løpsbiler generelt i både norsk og internasjonal bilsport skifter eiere med jevne mellomrom, så hører det heller med til sjeldenhetene at dette gjelder Formel 1-biler. Kombinasjonen av begrenset bruksområde og nokså astronomiske summer for hva en Formel 1-bil er verdt gjør at bilene stort sett kjøpes opp av samlere når Formel 1-teamene skal kvitte seg med chassisene.

AlphaTauri, som før 2020 het Toro Rosso, solgte i sin tid en av deres mer markante biler i nyere tid, det fjerde chassiset til Toro Rossos STR14. Under Brasils Grand Prix i 2019 kjørte franske Pierre Gasly inn til sin første pallplass, sensasjonelt og historisk vil noen si, da han slo Lewis Hamilton på oppløpsiden (Hamilton fikk senere straff, journ.anm) og sikret andreplassen bak Red Bulls Max Verstappen. Denne ble da solgt til R. Reinders i Nederland, som eier Racetrailer.com, ifølge salgsannonsen.

Bilen selges som en mer eller mindre komplett enhet, men motor, hydraulikk og elektronikk er nedjustert - helt i tråd med hva som er vanlig når Formel 1-biler havner på det private markedet. Prisen vil han dog ikke oppgi når den nå legges på markedet. Den oppgis kun til seriøse interessenter som tar kontakt med ham på telefon.

Powered by Labrador CMS