FIA kommer til å forby Mercedes’ innovative løsning på rattstammen

    2020 Barcelona Pre-Season Test 1, Day 2 - Steve Etherington
    2020 Barcelona Pre-Season Test 1, Day 2 – Steve Etherington

    FORMEL 1: Denne uka har de første offisielle testene for årets Formel 1-sesong blitt gjennomført, og den store snakkisen har vært Mercedes sin finurlige oppfinnelse med rattet – som ble tydelig avslørt under onboard-videoen av Lewis Hamilton torsdag.

    – ANNONSE –

    Konseptet går ut på at spissingen på framhjulene forandres ut ifra hvor mye man drar rattet til eller fra seg, noe som kan sørge for en kombinasjon av både gode styreegenskaper samtidig som man tilrette legger for en rask og stabil bil rett fram.

    Mercedes hevder selv at systemet er innenfor reglementet, gitt de signalene som FIA har sendt, samtidig som regelboka også forteller at hjuloppheng på ingen måte kan forandres mens bilen er i bevegelse. Dette smutthullet tettes for godt i 2021, men vil være lov under hele 2020-sesongen, konkluderer Autosport.

    De henviser til paragraf 10.5 i Formel 1s tekniske regelverk for neste år som sier:

    «The realignment of the steered wheels, as defined by the position of the inboard attachment of the relevant suspensions members that remain a fixed distance from each other, must be uniquely defined by a monotonic function of the rotational position of a single steering wheel.»

    Tegn et abonnement hos oss for å få full tilgang til all vår journalistikk

    – ANNONSE (GOOGLE ADS) –