Emilia-Romagnas Grand Prix: Nytt italiensk kaos satte nytt fyrverkeri på årets Formel 1-sesong

Publisert

FORMEL 1: Italia skulle vise seg å fortsette med spektakulære Formel 1-løp for de som husker godt til løpene på Monza og Mugello i fjor. Og der Imola leverte en nokså mediokert Formel 1-løp i fjor, så skulle det bli annerledes når F1-sirkuset var tilbake igjen på den legendariske banen sørøst for Bologna. Spesielt med tanke på det intense regnværet som la seg over banen ikke mange minuttene før start.

(Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool)

FORMEL 1: Italia skulle vise seg å fortsette med spektakulære Formel 1-løp for de som husker godt til løpene på Monza og Mugello i fjor. Og der Imola leverte en nokså mediokert Formel 1-løp i fjor, så skulle det bli annerledes når F1-sirkuset var tilbake igjen på den legendariske banen sørøst for Bologna. Spesielt med tanke på det intense regnværet som la seg over banen ikke mange minuttene før start.

Mange spådde Max Verstappen som seiersfavoritt før løpet, men måtte ta til takke med en tredjeplass på kvalifiseringen bak Lewis Hamilton og lagkamerat Sergio Perez. Men sistnevnte skulle få flere problemer i løpet og ble tidlig hektet av i kampen om pallplassene. Verstappen fikk derimot en knallstart fra andre rekke og tok ledelsen etter en tett kamp side om side med Lewis Hamilton inn i første sving.

Hamilton måtte vike plass, og pådro seg også en liten skade på frontvingen, men ikke verre enn at han kunne fortsette løpet. Den syvdoble verdensmesteren skulle dog få problemer da han kjørte av i Tosa-svingen og tapte et enormt forsprang til teten, der han prøvde å ta seg forbi George Russel som lå en runde bak. Hamilton slet med å komme seg ut av grusen og tapte verdifulle plasser, og var på dette tidspunktet helt hektet av toppen der han var på skuddhold til Verstappen.

Men like etterpå skjer det en enorm krasj mellom Hamiltons lagkamerat Valtteri Bottas og og Williams' George Russell som tvinger fram rødflagget, der løpet i likhet med de to andre italienske løpene i fjor ble avbrutt over en lengre tidsperiode for å få ryddet banen. Russell prøvde å ta seg forbi Bottas på høyresiden, der Russell mister kontrollen helt ute i kanten av banen og hekter i Bottas i det som er det desidert raskeste punktet på banen. Begge kom seg uskadet fra krasjen, men det ble store materielle skader på bilene og på deler av banen.

Verstappen hadde fram til dette bygget opp en solid ledelse, og fikk nye sjanser til å bevise at han var uslåelig i toppen selv om hele forspranget ble tettet igjen. I mellomtiden hadde også McLaren latt Lando Norris kjøre forbi teamkamerat Daniel Ricciardo da han hadde tilsynelatende høyere tempo, og Norris hadde nå snusen på pallplass når løpet ble avbrutt i etter i overkant av halvkjørt distanse.

Løpsledelsen besluttet å restarte løpet med rullende start, og Hamilton fikk også tettet igjen det store forspranget han egentlig hadde tapt. Dermed var målsetningen om andreplass klar, selv om de tidlig skjønte at de ikke kunne gjøre noe med Verstappen. Og fører for fører ble plukket gjennom hele løpet fra Hamiltons side, selv om han slet med Lando Norris som siste mann i rekken han skulle forbi. Men han kom seg til slutt forbi landsmannen med mindre enn ti runder før slutt, mens Norris altså berget en sterk tredjeplass etter mer enn 30 runder med den mykeste gummiblandingen på dekkene.

Emilia-Romagnas Grand Prix - topp 10

1) Max Verstappen, Red Bull, 2:02:34,598
2) Lewis Hamilton, Mercedes, +22,000
3) Lando Norris, McLaren, +23,702
4) Charles Leclerc, Ferrari, +25,579
5) Carlos Sainz jr., Ferrari, +27,036
6) Daniel Ricciardo, McLaren, +51,220
7) Lance Stroll, Aston Martin, +51,909
8) Pierre Gasly, AlphaTauri, +52,818
9) Kimi Räikkönen, Alfa Romeo, +1:04,773
10) Esteban Ocon, Alpine, +1:05,704

Powered by Labrador CMS