Ekströms fullverdige comeback skjer i den nye elektriske serien

Publisert

ETCR: Tidligere denne uka ble det helelektriske standardbilmesterskapet ETCR offisielt lansert med tre fabrikanter med i oppstartssesongen. Først ut til å kunngjøre sine planer i dette sirkuset er Cupra, også kjent under SEAT-navnet, men nå skilt ut som eget merke.

Mattias Ekström. (Foto: Xavier Bonilla)

ETCR: Tidligere denne uka ble det helelektriske standardbilmesterskapet ETCR offisielt lansert med tre fabrikanter med i oppstartssesongen. Først ut til å kunngjøre sine planer i dette sirkuset er Cupra, også kjent under SEAT-navnet, men nå skilt ut som eget merke.

Seat Cupra-karosseriet var også den første demobilen konstruert under ETCR-reglementet, som bygger på en helelektrisk 500 kilowatt sterk motor med bakhjulsdrift, og en som tidlig meldte sin interesse for dette prosjektet var svenske Mattias Ekström, kjent fra DTM som tysk mester i 2004 og 2007, i tillegg til at han tok VM-gull i rallycross i 2016.

Etter å ha tatt et sabbatsår fra en aktiv motorsportkarriere i 2019 er han igang for fullt i 2020 med denne serien i samarbeid med Cupra.

– Jeg er spent på å ta del i dette. Vi har kjørt mye opp igjennom tiden, og vi vil gjerne overføre dette til gaten. Vi har gjort vårt beste for å overføre dette til Cupraen, sa Mattias Ekström under presentasjonen torsdag.

Parc Fermé kommer tilbake med et lengre intervju med Mattias om både ETCR, om mulighetene for Andreas Bakkerud i år, og rallysesongen hans ellers...

Powered by Labrador CMS