Dette er årets hedersprisvinnere i norsk bilsport

Publisert

BILSPORT: Det ble en annerledes premieutdeling for de norske bilsportutøverne denne sesongen da en ordinær premiegalla ikke lot seg gjennomføre av naturlige årsaker hva gjelder koronapandemien. I stedet har medaljevinnerne allerede fått tilsendt medaljene sine i posten, og lørdag kveld holdt Norges Bilsportforbund en digital prisutdeling for de ulike hedersprisene som henger høyest i norsk bilsport.

(Fotomontasje: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

BILSPORT: Det ble en annerledes premieutdeling for de norske bilsportutøverne denne sesongen da en ordinær premiegalla ikke lot seg gjennomføre av naturlige årsaker hva gjelder koronapandemien. I stedet har medaljevinnerne allerede fått tilsendt medaljene sine i posten, og lørdag kveld holdt Norges Bilsportforbund en digital prisutdeling for de ulike hedersprisene som henger høyest i norsk bilsport.

Først ble «Eugen-prisen» delt ut, og den havnet hos Racing-NM og deres seksjonsleder Helen-Kristin Thorgersen, som var først ute med å arrangere billøp etter koronautbruddet og som på mange måter banet vei for andre arrangører. I tillegg har Racing-NM hatt en enorm vekst på startlistene denne sesongen.

«Årets drivaksel», som er norsk bilsports ildsjelpris, gikk til Svein Olufsen fra Evenes og NMK Hålogaland i Nord-Norge. I juryen begrunnelse heter det blant annet: «Han er også en av de frivillige som bestandig stiller opp på løp etter løp, ikke bare de som arrangeres av hans egen klubb. Svein Olufsen bidrar hos alle klubber og arrangører med sitt positive engasjement, og er en viktig ressurs for en rekke klubber. Han er blant annet mye brukt som jurymedlem ved en rekke løp i nord.».

For første gang skulle også «Petter Solbergs stipend» deles ut, og er en videreføring av tradisjonsrike Greta Molanders fond. Mens Greta Molander-fondet var øremerket rallyførere gjelder Petter Solbergs stipend utøvere uansett bilsportgren, og den aller første til å motta denne prisen var racingfører Ayla Ågren, som neste år skal konkurrere i prestisjefylte W Series, Formel 3-serien kun for jenter, som også blir supportklasse for Formel 1.

– At Ayla nå blir den første som får stipendet, synes jeg er en fin videreføring. I likhet med uredde Greta Molander er også Ayla en jente som har grepet sjanser og jobbet hardt internasjonalt for å nå sine mål, sier Petter Solberg om årets stipendvinner.

Den kanskje mest prestisjefylte utnevnelsen unge utøvere seg i mellom er «Bilsporttalentet», hvor årets kandidater bestod av Petter Sæves Waskaas, Niklas Abrahamsen, Ola Jr. Nore og Marius Solberg Hansen. Den som til slutt stakk av med årets tittel, og som for dette året mottar 150.000 kroner til videre satsing, det var Ola Jr. Nore, som akkurat hadde fullført EM-runden på Kanariøyene og fulgte premieutdelingen på video fra hotellrommet.

– Dette var morsomt! Selvfølgelig! Det gjør seg etter en så vanskelig helg, sa en mildt sagt overrasket og betuttet Nore over video, og bekreftet at det blir full EM-satsing i Rally4-bil neste år, og mulig noen VM-runder i tillegg.

Til slutt ble «Årets bilsportutøver» delt ut, den gjeveste prisen og bilsportens svar på Kongepokalen. I år skulle den gå til to utøvere, som dog utgjør en fast duo i deres karriere. Mads Østberg og kartleser Torstein Eriksen kan neste uke bli WRC 2-mestere, og for deres innsats i årets mesterskap hakket under det øverste nivået i internasjonal rally, så fikk begge denne prisen.

– Det er utrolig moro, det er veldig lenge siden jeg har fått den, men jeg må si det er utrolig stort å få denne prisen en gang til. Den betyr utrolig mye for oss, så nå skal vi jobbe på videre og prøve å sikre VM nå til helgen, sa Østberg i en forhåndsinnspilt video som ble vist direkte på Norges Bilsportforbunds sending på sosiale medier.

Powered by Labrador CMS