Denne elektriske bilsportserien kom rallycrossen i forkjøpet

Publisert

ETCR: Egentlig er det vinterserien Trophee-Andros, hvor blant annet vår egen Andreas Bakkerud konkurrerer, som er blitt den første helelektriske serien for biler med tak på - men i utgangspunktet var det Rallycross-VM som planla dette skiftet allerede fra i år.

(Foto: Pure ETCR)

ETCR: Egentlig er det vinterserien Trophee-Andros, hvor blant annet vår egen Andreas Bakkerud konkurrerer, som er blitt den første helelektriske serien for biler med tak på - men i utgangspunktet var det Rallycross-VM som planla dette skiftet allerede fra i år.

Så ble det utsatt, og deretter forandret til at VM-klassen neste år vil bli en blanding av el- og bensinbiler. Denne uka er derimot den første internasjonale helelektriske serien for standardbiler lansert, tidligere markedsført som ETCR og nå presentert som Pure ETCR. Dette er altså bygd med utgangspunkt i det internasjonale TCR-reglemtentet, men i motsetning til forhjulsdrevne turbomotorer skal ETCR-bilene bestå av bakhjulsdrift og i underkant av 700 hestekrefter.

Fra før er det kjent at Cupra og Hyundai går inn med fabrikkutviklede ETCR-biler, og før jul ble det også kjent at det bygges ETCR-bil basert på Alfa Romeo Giulia. Foreløpig kjøres dette som en supportklasse til verdenscupen for standardbiler, WTCR, og ETCR-serien skal i første omgang kjøres over to verdenscup-runder, samt at de gjester STCC-runden i København i Danmark, før det hele avsluttes med et eget løp i Kina i november.

9.-12. juli: Goodwood Festival og Speed (tidkjøring)
24.-26. juli: Salzburg, Østerrike - 1. runde
1.-2. august: København, Danmark - 2. runde
16.-18. oktober: Indje Speedium, Sør-Korea - 3. runde
TBD november: Guangdong, Kina - 4. runde
30.-31. januar 2021: 24-timersløpet på Daytona

Powered by Labrador CMS