Norske Porsche-førere får herje i Monacos gater: – Ikke mange i verden som får lov til å gjøre dette

Sesongstarten i Porsche Supercup er like rundt hjørnet, og større manndomsprøve kunne man knapt innledet sesongen med. – Jeg skal kjøre aggressivt, men holde hodet kaldt, sier Norges største håp.

Publisert

To nordmenn er på plass i fyrstedømmet ved den franske rivieraen som en av de eksklusive supportklassene til Formel 1-sirkuset. Marius Nakken og Roar Lindland har vært de trofaste traverne i Porsche Supercup de siste årene etter at Dennis Olsen fortsatte ut i GT-verdenen etter sølvmedaljen i 2017, og i år blir sesongstarten vesentlig annerledes enn hva de er vant til.

Marius Nakken koser seg mer i Monaco nå enn for to år siden. (Foto: Porsche AG / hoch zwei)

To nordmenn er på plass i fyrstedømmet ved den franske rivieraen som en av de eksklusive supportklassene til Formel 1-sirkuset. Marius Nakken og Roar Lindland har vært de trofaste traverne i Porsche Supercup de siste årene etter at Dennis Olsen fortsatte ut i GT-verdenen etter sølvmedaljen i 2017, og i år blir sesongstarten vesentlig annerledes enn hva de er vant til.

For Porsche Supercup innleder altså i Monacos trange gater, framfor for eksempel på Circuit de Barcelona-Catalunya. En gatebane det er begrenset hvor mye man får hentet trening og erfaring på, og attpåtil en bane ingen har kjørt siden 2019. Det var også året hvor Nakken kjørte her for første gang.

– Forskjellen nå kontra da er at jeg føler meg mye tryggere på bilen. Jeg tør å satse 100 prosent og ligge tett på veggen uten at det oppleves som skummelt. Jeg merker jeg har klart å forberede meg så godt som jeg kunne med seks testdager i bilen. Det får bare være at andre har over 30 dager i bilen så langt i år, sier Nakken til Parc Fermé.

Han begynte å stabilisere seg godt rundt de ti beste i fjor og fikk opparbeidet seg en godfølelse han lenge slet med å finne i Porsche Supercup. Med Fach Auto Tech som nytt team for året, og med en ny bil han stortrives i, så er ambisjonene enda høyere. Han skal kjempe høyere opp, kanskje snuse på pallen i enkelte løp - i alle fall i følge ham selv - men ambisjonene er noe mer dempet inn mot akkurat Monaco. I kvalifiseringen fredag endte han på en 12. plass, men spørsmålet blir hvorvidt det går an å klatre på en bane hvor forbikjøringer er ekstremt vanskelig.

Marius Nakken. (Foto: Porsche AG / hoch zwei)

– Det er ikke sånn at jeg legger meg på en 12. plass og er fornøyd med det. Det blir tett og hard fighting, og bilen kan bli vanskelig å kjøre når «peaken» er borte fra dekkene. Så jeg skal kjøre aggressivt, men være kald i hodet og se om det går an å utnytte andres feil. Teamet og folk rundt er fornøyd med det jeg leverte på kvalifisering, og jeg bør nok være OK fornøyd. Men det sitter likevel en liten irritasjon over at jeg ikke fikk den helt perfekte runden, enten fordi jeg gjorde små feil eller havnet i trafikk når jeg hadde en god runde på gang, sier Nakken.

Bilen er såpass annerledes nå kontra for to år siden etter at et helt nytt chassis ble introdusert denne sesongen. Karakteristikken er også annerledes på motoren, og med en annen aerodynamikk er avvikene fra den forrige modellen såpass stor at dataen fra 2019 er mer eller mindre verdiløs.

– Vi kan bremse opp til 40 meter senere på det meste, vi har en helt annen kurvehastighet, helt andre punkter for brems og sving, og giringen er også annerledes. I tillegg biter dekkene utrolig bra når de er på sitt beste. Man skulle ikke tro det var en by bane, sier Nakken, som ikke legger skjul på at det er en viss begeistring over å få kjøre i Monaco.

– Etter at man er ferdig med kvalifisering og sånt nå, så er det kult å tenke på at man får lov til å kjøre her. Det er det ikke mange i verden som får lov til å gjøre. Depotet vårt er et annet sted enn ved banen, hvor vi må gjennom en tunell. Da vi kjørte der i går, så lå jeg bak teamkompisen så la han bilen i første gir og ga fullt på. Og der stod politiene med blålys, og bare ga tommel opp. Da smilte jeg ordentlig, sier 27-åringen fra Ålesund.

I ProAm-klassen er sørlendingen Roar Lindland storfavoritt. Disse førerne er ikke å regne med i toppen og stiller på andre forutsetninger en de profesjonelle utøverne. I tillegg kan de ikke være under 26 år. 

Roar Lindland. (Foto: Porsche AG / hoch zwei)

Lindland er regjerende mester, og har vært det de siste tre årene. Målet er naturlig nok å forsvare gullet i ProAm-klassen også denne sesongen. 

– Målet er ny sammenlagtseier, men det blir ikke enkelt. Det er flere gode førere og ett veldig sterkt startfelt i ProAm-klassen, men på testene før sesongen har ting sett bra ut. Men test er test, og det er først i løpene at poengene deles ut, sa Roar Lindland før helgen, som forøvrig ble nummer 19 blant samtlige biler under kvalifiseringen.

I likhet med Nakken stortrives også han i den nye modellen fra Porsche.

– Alt er nytt fra tidligere, og bilen går et par sekunder fortere på runden enn i fjor. Porsche har gjort fantastisk jobbe med utviklingen av denne bilen og den er ekstra morsom å kjøre, sier han.

Powered by Labrador CMS