Norske Marius (24) følger Dennis' hjulspor - debuterer i Supercup
Denne helgen tar karrieren en ny vending for Marius Nakken.
Ikke at det nødvendigvis er den største overgangen rent praktisk for Ålesund-gutten, men nå er det ikke bare den tyske Carrera-cupen som er hovedfokuset. Denne helgen skal Marius Nakken få smake på det øverste av det øverste nivået når det kommer til merkescup for Porsche-biler.
Porsche Supercup blir sett på som et slags «VM i Porsche» hvor Dennis Olsen i fjor kjørte inn til en meget sterk sølvmedalje, med klare gullsjanser helt til siste løp. Marius Nakken kjørte mot Dennis i den tyske cupen i fjor men lå den gang et godt stykke bak på resultatlistene.
https://parcferme.no/racing/na-blir-det-porsche-supercup-for-marius-etter-knallkjoring/Denne sesongen har farten og stabiliteten vært markant bedre for 24-åringen, som kjørte inn til en syvendeplass i det siste tyske cupløpet på Red Bull Ring i Østerrike, samme bane som han nettopp debuterer i supercupen i denne helgen. Syvendeplassen i seg selv sier ikke så mye, men detaljer som at dette løpet bestod av flere Supercup-førere enn normalt, og det faktum at han klatret åtte plasser i dette løpet vitner om at han har farten som trengs inne på denne banen til å levere et godt resultat.
– Å kjøre her er kanskje den beste banen å debutere på i Porsche Supercup. Tid på bane har alt å si, og ved siden av Hockenheim er dette den banen jeg har kjørt aller mest på, sier Marius Nakken, som kjører for MRS GT-Racing.
Vil godt innenfor topp 10
De neste løpene er Silverstone, Hockenheim, Hungaroring og Monza, og han har nylig tilbakelagt en del testing på Silverstone-banen i tillegg til at han har god fersk trening på Red Bull Ring i Østerrike.
Nakken er forsiktig optimist med tanke på helgen. Dette løpet vil gi en reell målestokk om hvordan han ligger an i forhold til feltet i front, men han håper på en god plassering høyt opp på topp 10-lista.
– Det er lov å håpe. Jeg håper i alle fall på topp tre blant «rookiene», så får vi se om farta kan holde inn til, tja kanskje topp fem. Det blir tøft, men forrige løpet i den tyske cupen hadde med 10 førere fra Supercup-sjåfører, i tillegg til at toppnivået i Tyskland ikke står noe tilbake for supercupen, konstaterer sunnmøringen.
Sterkt fokus på kvalifiseringen
Nøkkelen ligger i kvalifiseringen og samtidig holde seg innenfor banegrensene, ettersom spesielt første sving er gjenstand for å bryte banemarkeringene, hvorfor konsekvensen gjerne blir kansellert tid eller tidsstraff om det skjer i løp.
– De prøver å være strengere fra år til år, men det handler om å tyne grensa og tørre litt, selv om man kanskje ikke skal det. Jeg har lært mye på denne banen, både fra i fjor og i år. Sist hadde jeg en dårlig kvalik med en kombinasjon av uflaks og feil jeg selv gjorde, så hvis jeg får utelukket feilene så håper jeg å sette en god kvalifiseringstid, for det er ekstremt viktig, sier han.
Løpet kjøres søndag klokken 12:30, to og en halv time i forkant av Formel 1-løpet som går på samme bane. I tillegg til Nakken stiller Roar Lindland som vanlig opp i ProAm-klassen.