Norske Mads skulle bare hjelpe en kunde - nå får han sin livs opplevelse foran 80.000 tilskuere i USA
Til å være en av de mest anonyme profesjonelle bilsportutøverne fra Norge, så skal Mads Siljehaug nå få vise seg fram på en scene av de sjeldne.
De aller mest hardbarka bilsportinteresserte i Norge vet hvem Mads Siljehaug er. Men han er langt fra den mest kjente, til tross for at han er en av svært få nordmenn som hever lønn for å drive med bilsport. 25-åringen fra Lillehammer har slått seg opp i GT-racing, både i Europa og USA, gjennom sin arbeidstaker Reiter Engineering som står for KTMs fabrikksatsing i ulike GT-klasser.
Og der Siljehaug har spilt en viktig rolle i testing og utvikling av biler, så medfører det også en coachingrolle for mange av kundene til Reiter. Deriblant amerikanske Bo LeMastus, en populær utøver over dammen i spektakulære «Stadium Super Trucks», som kanskje er mer kjent på YouTube enn i den vide bilsportverden forøvrig.
– Dette er så random
Men LeMastus har ambisjoner om å kjøre langdistanseracing, og fikk en innledende gjennomgang med Siljehaug på Red Bull Ring. Og båndene var knyttet.
– Altså, dette er så random at jeg vet ikke sjøl en gang, sier Mads Siljehaug til Parc Fermé, når det nå er blitt kjent at han skal være med og kjøre nettopp Stadium Super Trucks i USA.
Men vi lar Siljehaug forklare forhistorien selv.
– Bo skulle teste den nye KTM-bilen før han skulle få den levert i USA. Og vi «bonda» med en gang. Han kjørte kjempebra og var helt i hundre. På slutten av dagen spurte han om jeg kunne kjøre et løp. Det er jo ikke noe man sier nei til, sier Siljehaug videre.
Vi tok like gjerne kontakt med LeMastus selv for å høre hvordan han opplevde responsen på tilbudet.
– Da jeg først nevnte dette for han, så så jeg bare i øynene hans at det lyste «hell yes!». Og det holdt i massevis for meg, sier LeMastus til Parc Fermé.
650 hestekrefter og en halvmeter fjæringsvei
Bare for å gi denne bilsportgrenen en liten introduksjon; bilene de kjører med er en offroad-type doning, som minner mer om biler man bruker i ørkenrally og andre løp på løst underlag og store hopp. Men bilene kjøres på ordinære racingarenaer og er en sentral supportserie til både NASCAR og IndyCar på utvalgte arrangementer. Serien ble grunnlagt av Robby Gordon i 2013, en mangeårig kjent NASCAR-profil som også har deltatt i Indy 500 ti ganger ved siden av
De kjører på den samme traseen, altså ren asfalttrasé, med innlagte provisoriske hopp som et ekstra element. Her kan bilene hoppe opp mot 50-60 meter på det lengste, med en inngangsfart på mellom 160 og 200 kilometer i timen. Motoreffekten er på 650 hestekrefter, fordelt på 1300 kilo vektmasse. Fjæringsveien alene på en halvmeter, i tillegg til at de sitter omtrent en meter over bakken.
– Å fy fader, ikke minn meg på det der, a, sier Siljehaug.
I videoen under kan du se den spektakulære finalerunden på nettopp Long Beach tilbake til 2019.
Forventer 80.000 tilskuere
Dette er altså så langt fra det han er vant til som overhodet mulig. Lillehammer-gutten har kun kjørt racing med lavt og stivt oppsett og karosseriet helt nede på asfalten, og aldri vært borti biler med lang fjæringsvei, mye krenging og sladding av ymse karakterer.
– Om jeg skal beskrive dette, så er dette noe helt annerledes enn hva jeg noen gang har kjørt av andre ting. Jeg har kjørt IndyLights og NASCAR, og nå nylig denne KTMen. Og disse truckene er helt annerledes. Du ser på speedometer og har 150 kilometer i timen før du kommer til et hopp… Forresten, jeg husker min aller første «launch». Det var enkelt og greit «fuck it», og da jeg landet så var helt hekta. Det var noe av det råeste jeg hadde gjort, sier LeMastus om disse doningene.
Og det er altså ikke hvilken som helst scene Siljehaug skal kjøre på når han inviteres av LeMastus og hans Crosley-team neste helg. For det er nettopp i forbindelse med Grand Prix of Long Beach med IndyCar i hovedrollen. Og dette regnes som USAs største gateløp, kall det gjerne USAs svar på Monacos Grand Prix. Kumulativt ligger tilskuerantallet på 185.000 over tre dager, hvorpå det regnes å være 80.000 til stede på selve løpsdagen.
– Det første jeg tenkte var jo å si ja til dette. Så tenkte jeg rett etter på «holy shit, hva har jeg sagt ja til nå». Men han vil bare at dette skal være et bra PR-stunt, og han ønsker først og fremst å innlede tettere bånd og samarbeid med oss. Bo har et ekstremt stort nettverk i USA, så vi skal ikke se bort ifra at det blir et større samarbeid senere, sier Siljehaug.