Hedda Hosås i celevbert selskap under avduking av neste års hydrogenbil som skal erstatte Odyssey 21 i Extreme E-mesterskapet, som nå skifter navn til Extreme H. Bilen får tilnavnet Pioneer 25. Her med promotor Alejandro Agag, fører, teameier og tidligere verdensmester Carlos Sainz sr., og fører Catie Munnings.

Norske Hedda sentral i utvikling av helt ny bilsportteknologi

Extreme E blir til Extreme H. Og grunnen til at det har vært stille fra Hedda Hosås i år er nettopp dette.

Publisert

TERRENGRALLY: Hun avsluttet fjorårssesongen med kanskje sin beste kjøremessige prestasjon da hu fikk tillit hos McLarens Extreme E-team i sesongfinalen, og hun håpet også at dette var nok til at hun kunne få setet på heltid i år.

TERRENGRALLY: Hun avsluttet fjorårssesongen med kanskje sin beste kjøremessige prestasjon da hu fikk tillit hos McLarens Extreme E-team i sesongfinalen, og hun håpet også at dette var nok til at hun kunne få setet på heltid i år.

Det skjedde ikke, og i stedet har Hosås vært satt på sidelinjen. Stille har det også vært fra den kanten på hva som skjer med unggjenta fra Voss som har tatt steget opp til internasjonal bilsport på rekordtid.

Hedda Hosås markedsføres som den ledende utviklingssjåføren til den nye hydrogenbilen fra Extreme H.

Optimist mot 2025

Forrige uke kom noe av svaret; hun har nemlig tatt del i testingen og utviklingen av sportens nye veivalg fra og med neste år. Da skal den elektriske motoren erstattes av hydrogen-teknologi, mesterskapet skifter da også navn fra Extreme E til Extreme H, som de selv markedsfører som det første internasjonale mesterskapet med hydrogenmotorer.

– Det har vært lite konkurranser i år, men har jobbet «i skjul» med dette. Så det er godt endelig å få nyhetene ut. Så er det ingen hemmelighet at det å få mer testing og setetid enn alle andre setter meg i en god posisjon for 2024, hvor nye team kommer inn, og så videre, forteller Hosås til Parc Fermé.

– Ser vi deg på startstreken neste år?

– Det er ingenting som er offisielt om 2025 per nå, men det jeg kan si er at jeg er i den best mulige posisjonen for 2025, slår hun fast.

Nye Pioneer 25 drives altså av hydrogen, som serverer energi til to elektromotorer som yter 200 kilowatt hver, som betyr til sammen i underkant av 550 hestekrefter. Nytt er også at føreren plasseres i senter av cockpit.

Har rallybil og crosskart

Slik beskriver hun rollen hun har hatt i utviklingen av bilen som får tilnavnet Pioneer 25.

– Det har vært setetid. Det handler om å få mest mulig kilometer i timen, finne ut av svakheter og så videre, når det er en nyutviklet bil. Så det har vært testing, og mine innspill som testsjåfør og samme sammen med mannen, sier 23-åringen, som kom inn i sporten for snaue tre år siden.

– Hvordan er bilen å kjøre sammenliknet med den forrige?

– Hydrogen er jo nytt for alle, men det er også to elektriske motorer, så det er begge deler. Men ja - det er en stor forbedring fra Extreme E-bilen, de har lærte masse de siste fire årene, så det blir dritkult, slår hun fast.

Ellers har hun vist i sosiale medier at hun det siste året har skaffet seg til veie både en Subaru Impreza rallybil, og en crosskart av typen Speedcar. Mye går med til trening og events for den etterhvert store sponsorpoolen hun har klart å skaffe seg, men det er ikke utenkelig å se henne i konkurranse i disse doningene etterhvert.

– Rallybil og crosskart er for trening. Men crosskarten har jeg lyst til å kjøre et løp med, så hvis jeg har tid uten om dette så blir det jo NM-løp eller de helgene det er løp og jeg er hjemme. Men det blir ingen satsing i Norge når jeg har fullt program med Extreme H og partnerne. Men når jeg kan, så kjører jeg, sier 23-åringen-

Powered by Labrador CMS