Norske bilsportprofiler om over 50 år – med også med «noko attåt»

Vi kaster oss på trenden som verserer i sosiale medier om dagen med applikasjoner som gir en skremmende gjengivelse av en alternativ alder og utseende.

Publisert

Men vi tenkte å gjøre det litt annerledes. For det er åpenbart funksjonen som øker alderen din med minst 50 år som mange benytter seg av fra den nå plutselig populære applikasjonen «FaceApp».

(Fotomontasje: Simen Næss Hagen)

Men vi tenkte å gjøre det litt annerledes. For det er åpenbart funksjonen som øker alderen din med minst 50 år som mange benytter seg av fra den nå plutselig populære applikasjonen «FaceApp».

Og ettersom det gror bedre enn noen sinne i norsk bilsport, så er det jo interessant å danne seg et inntrykk av hvordan våre håpefulle bilsportutøvere vil se ut når karrieren deres er over (hvis det er det fortsatt for noen av dem...).

La oss ta en titt på dagens norske bilsportprofiler om 50-60 år først.

Dennis Olsen (78)

Steve Røkland (80)

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Oliver Solberg (86)

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Mads Siljehaug (80)

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Sindre Furuseth (76)

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Andreas Bakkerud (79)

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Ben-Philip Gundersen (85)

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Andreas Mikkelsen (80)

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Emil Heyerdahl (78)

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Marius Nakken (76)

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Thomas Bryntesson (77)

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Atle Gulbrandsen (90)

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Espen Isaksætre (72)

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Harald Huysman (110)

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Marcus Påverud (75)

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Frank Tore Larsen (78)

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Stian Paulsen (79)

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Ole Christian Veiby (76)

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Mads Østberg (82)

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Anders Grøndal (85)

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Dennis Hauger (78)

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Men hvordan er historiene til disse profilene etter endt karriere? Eller om et par av dem hadde fått en restart på karrieren ettersom den internasjonale bilsporten har utviklet seg? La oss ta en titt!

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Dennis Olsen (44) er fortsatt ansatt i Porsche - nå den desidert best betalte og mest profilerte føreren i stallen etter nærmere 20 som fabrikkfører. Her er fasiten to syv Le Mans-seire, én VM-tittel i WEC og fem sesonger i Formel E som endte med én gullmedalje og to sølvmedaljer.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Etter endt rallykarriere, endte Steve Røkland (40) opp som sin far på jobbmarkedet. Nemlig trafikklærer...

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Oliver Solberg (37) ble stuck i USA etter at han fikk kjøre et rallyløp i Alaska. Der ble han kjent med Lars Monsen og Bear Grylls og byttet ut fire hjul med to bein for å nyte den amerikanske naturen.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Mads Siljehaug (43) gjorde stor suksess i internasjonal baneracing, men fikk et spontant behov for å utfolde seg med et annet talent - nemlig som gitarist i et metallband på Lillehammer.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Utover i rallykarrieren fikk Sindre Furuseth (57) en trofast sponsoravtale hos den lokale frisøren på Råholt, en avtale han beholdt da han gikk inn som kjørecoach i NBFs talentsatsing etter inspirasjon fra Olav Bodilsen.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Da Dennis Hauger (34) tok over som ung teamsjef i Red Bull Racing etter seks VM-titler i Formel 1 før han passerte 30, var han samtidig tydelig på at det var på tide å la seg inspirere av skjeggveksten til pappa Tom Erik, samt beholde et popstjerne-image han fikk konsultasjon til fra sin tidligere sjef Christian Horners kone Geri.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Etter 37 NM-titler i rally, bakkeløp, challenge og autoslalåm var det på tide for Anders Grøndal (64) å tre til side og ta over roret i Bilbutikken Grøndal AS tre år før pensjonstiden.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Ole Christian Veiby (44) trappet etterhvert ned fra sin VM-satsing for å kjøre både rally og rallycross på hjemmebane, samtidig som han slo seg ned som aksjefondforvalter som en bigeskjeft hjemme på Kongsvinger.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Etter å ha jobbet knallhardt i over 40 år som aktiv utøver, har Stian Paulsen (60) etablert et stort internasjonalt racingteam (SPR), og trives godt i lederrollen her - samtidig som han får utløp for kjøresuget gjennom en og annen trackday på Rudskogen.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Frank Tore Larsen (41) sanker NM-gullene som Anders Grøndal ikke tar, og har slått seg til ro med at han trives best i Norge. Såpass komfortabel er han blitt at han de senere årene har fått en trang til å vise fram sin egentlige personlighet utenpå all seriøsitet som rallysporten ofte fordrer.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Marcus Påverud (66) kjører fortsatt baneracing, for det meste på Nürburgring og i Creventic-serien, og har fått dispensasjon til fortsatt å ta del i Team Norway - en aldersrekord noen neppe kommer til å slå.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Han har jobbet som trafikklærer hele livet, og selv om det aldri ble noen Supercar-karriere på Espen Isaksætre (42), så har han lenge kost seg med rallycrossen. Nå for tiden har han gått gradene og blitt oppkjøringssensor på den lokale trafikkstasjonen.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

I en alder av 18 år har Atle Gulbrandsen fått en unik mulighet i Premas Formel 4-team, og øyner en Formel 1-mulighet av det sjeldne. Dermed ble det bare ett års TV-kommentering på Hamar-gutten.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Harald Huysman (23) har akkurat signert en spennende Formel 1-kontrakt med Olav Thon og John Fredriksen som investorer i et halvt norsk Formel 1-team, og kjører litt Porsche på si som trening og fornøyelse.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Thomas Bryntesson (39) fikk nok av rallycrossen etter mye strul, uflaks og elendighet som ikke skyldes han selv. Nå har han slått seg til ro som taxi-fører og eier av 13 gatekjøkken og restauranter i både Töcksfors og Trøgstad.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Marius Nakken (48) er inne i sin 22. sesong i Porsche Supercup. Etter flere vellykkede sesonger med mange seire og mesterskapsmedaljer, trives han så godt med cup-bilene at han nå fortsetter i ProAm-klassen for å ha det moro.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Emil Heyerdahl (35) ga seg tidlig med Porsche etter to gullmedaljer på kort tid i Porsche Supercup, og i stedet for å gjøre som Nakken å fortsette - så valgte Heyerdahl i stedet å vende nesa mot Ryen som konsulent og salgsansvarlig for Porsche Norge.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Andreas Mikkelsen (37) holdt ut noen år til i WRC, men sa til slutt takk for til fordel for en unik bandavtale hos «The Kelly Family».

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Også Ben-Philip Gundersen (62) gikk den kulturelle veien etter endt bilsportkarriere, og gjorde store penger som den første norsktalende Chuck Norris-imitatoren.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Andreas Bakkerud (45) tok tidenes første VM-tittel i rallycross med elbiler, men det var aldri marked for at han fikk en fullverdig årslønn for rallycrossen. Etter mange år med sportslig suksess, men ikke særlig godt betalt, takket han ja til tilbudet om IMG-sjef for at han kunne flytte ut fra barndomshjemmet og kjøpe seg en egen leilighet.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)
Powered by Labrador CMS