Norge tilbake på kalenderen – samtidig innføres det en klassisk gentlemen-klasse i Supercar
Det nordiske rallycrossmesterskapet har kunngjort sin første skisse av 2023-sesongen.
RALLYCROSS: Siden 2014 har det nordiske rallycrossmesterskapet blitt promotert under RallyX Nordic-navnet, og nå markedsført kun som «RallyX», og har etablert seg som et solid og konkurransedyktig mesterskap utenfor VM og EM. RallyX har også bidratt til å holde gårsdagens Supercars-biler med forbrenningsmotorer relevante, og ser ut til å forlenge levetiden på disse bilene ytterligere mens det i VM nå utvikles kun elektriske biler.
Selv om mesterskapet er av nordisk, og tidvis også baltisk karakter, så har serien på mange måter sin base i Sverige med rallycrossveteran og primus motor Andreas Eriksson bak spakene på RX Promotion AB som promoterer serien.
Torsdag kunngjorde mesterskapet de første hintene av hvordan neste sesong blir. Og med norske øyne er det spesielt to ting å merke seg. I august har Norge fått tidelt en av rundene, men det er ikke kunngjort hvilken spesifikk helg det blir, eller hvilken arrangør på hvilket baneanlegg det blir.
Tilbake etter fire år
Men Norge er altså tilbake for første gang på fire år da Finnskogbanen sist var vertskap til det nordiske mesterskapet. Før dette er det Grenland Motorsportsenter som har vært destinasjon for serien, og for mange huskes debuten til den gang 15 år gamle Oliver Solberg i 2017 godt, nettopp på dette anlegget.
Utover dette er det foreløpig kun Kouvola i Finland siste helgen i mai, samt Höljes som finalehelg første helgen i september, som er spikret av baneanlegg. Ellers har Danmark fått æren av å åpne sesongen i april, mest sannsynlig med Nysumbanen, mens det blir en ekstra svensk runde første helgen i mai.
– Å få Danmark og Norge tilbake til RallyX-oversikten er gode nyheter og noe vi føler vil bygge mer interesse og en sterkere framtid. Ambisjonene for RallyX-serien er alltid høyt, og det inkluderer spenning og underholdning i verdensklasse, og vil fortsette investeringen i en fossilfri motorsportframtid, sier Andreas Eriksson i en pressemelding.
Pro og Am
En annen oppsiktsvekkende nyhet fra mesterskapet er at de deler toppklassen Supercar inn i en egen Pro-kategori og Am-kategori. Disse begrene er best kjent fra baneracingens verden og brukes gjerne der man skiller på hardtsatsende førere med et godt dokumentert høyt nivå og førere med enten mindre budsjetter og ambisjoner, eller meritter om så.
Am-førere har i all tid i baneracingens verdens ofte blitt kategorisert som såkalte «gentlemen-førere» hvor konkurranseaspektet gjerne har kommet mer i andre rekke, men det betyr ikke at Am-kategorien i RallyX Nordic kommer til å bestå av eldre førere med større budsjetter og finere biler enn sportslige meritter og forutsetninger.
Hvordan disse to kategorien fordeles har RallyX dog ikke konkretisert riktig enda, om eksempelvis Pro- og Am-førerne adskilles ute på banen, eller om det kun deles poeng innbyrdes i etterkant av samlet kjøring mellom de to ulike kategoriene.
– Nivået som er i Supercar-kategorien er ekstremt høyt, og vi har sett og hørt at andre førere nøler med å bli med på grunn av nettopp det. Både på grunn av nivået på førerne, men også bilene de eier. Vi har stor tro på at dette vil bli en fin mulighet til å tiltrekke seg flere førere til mesterskapet, forteller de.