Nok en NM-klasse vokser mer og mer – nå også takket være 25-årige Marius
Han så seg lei på tekniske problemer og skruing til ukristelige tider. Derfor beste Marius Holtet for å kjøpe seg topp moderne rallybil.
RALLY: Når Hurumsprinten går av stabelen lørdag, så er det mange som for lengst har pakket vekk piggdekkene, endret litt på demperklikkene og fått på grusskoene på rallybilene sine.
Men noen stiller også opp i en helt ny doning. Marius Holtet (25) fra Noresund er en av dem.
Etter at rallykarrieren så dagens lys på Rally Sørland i 2019 så har kunnskap, erfaringer og opplevelser etterhvert preget tankegangen hans på hva han vil med rally. Og uansett hvor fett det kan virke å kjøre en motorhissig Volvo 240 med masser av kjøreglede i seg, så ble hjernens kortbunke stokket om for Holtet og kartleser Jon Raaen.
– Nå føler jeg at det tar så mye tid med en slik Volvo. Det må skrus hele tiden, uansett hvor nøye du er med å gå over ting. Det er mye av den skruinga jeg heller vil bruke på faktisk å kjøre bilen, sier Marius Holtet til Parc Fermé.
Solid M-Sport-bil
Løsningen ble intet mindre enn en Ford Fiesta Rally4. FIA-klassen som har tatt over etter den internasjonalt suksessrike R2-klassen, som har hatt svingende deltakelse i Norge de siste ti årene.
Rally4 er moderne tohjulstrekkere, hvor 1,6-liters sugemotorer er erstattet med motorblokker helt nede i bare én liter, med styrket kondisjon gjennom turboen.
M-Sport har utviklet kanskje den mest solide og etablerte bilen, og bare et par måneder etter at sambygdingen Ola Jr. Nore tok inn en slik bil til Norge, så har Holtet nå valgt å gjøre det samme.
– Det er gøy å få en slik bil til Norge. Også blir det veldig kult å prøve en slik bil. Jeg har ikke kjørt noe med den i det hele tatt, uten om at jeg har sjekket at alt fungerer som det skal, sa 25-åringen tidligere på dagen før han fikk gjennomført sin aller første test med bilen onsdag ettermiddag.
Ny kjørestil
Etter tre sesonger med bakhjulsdreven bil fra 80-tallet, så blir altså kontrasten stor. Men overgangen er han ikke redd for. Han er først og fremst opptatt av å ha en solid bil med et godt fundament av delelager og kundeservice, og ikke minst forutsigbare intervaller å forholde seg til gjennom deler som er FIA-homologerte og godt utprøvd.
– Jeg tror jeg skal ta dette ganske kjapt. Det blir jo en ny kjørestil, men jeg føler at kjøreforståelsen er der med å kjøre fort. Så det handler om å ha gode noter og ta det litt rolig helt i starten, sier Holtet om debuten i Hurumsprinten førstkommende lørdag.
Men denne bilen er ikke bare for å leke med. Nå er det NM som gjelder, og det i klassen for internasjonale tohjulsdrevne biler. Det er en klasse som primært er blitt dominert av førere som Steve Røkland, Morten Storsveen og Ola Jr. Nore de siste årene, men rekrutteringen har vært enorm i klassen sammenliknet med tidligere deltakelse.
Fikk hjelp av sambygdingen
Og nå bidrar Holtet ytterligere til å styrke en av kun fire NM-klasser i norsk rally. Mens klassen før bare har hatt tre til fire faste deltakere over en hel sesong er det mye nå som tyder på at klassen nærmer seg det dobbelte, og enda litt til, i NM-rundene som kommer. Tanken har kommet gradvis, men når han først hadde bestemt seg, så var det ingen vei tilbake.
Bilen er kjøpt fra Polen, og salgsprosessen var tilnærmet identisk med det Ola Jr. Nore gjorde i vinter.
– Småtankene kom gjennom hele 2021, men jeg hadde ingen gjennomføringsplan på det. Så gikk motoren til helvete på siste etappen, så tenkte jeg at nå er det på tide å gjøre noe. Volvo er en kul bil, men jeg trengte noe som holder. Og da er dette helt rått. Og når Ola allerede hadde gjort dette, så ble det bare til at jeg gjorde det samme, konstaterer Noresund-gutten.