Niclas skuffet over dommerne - men følte han fikk bevist et vinnertempo

I fjor var han «best of the rest». Lørdag var han aller best for en stakket stund. Niclas Grönholm er brutalt uenig i straffen som kostet ham finaleseieren.

Publisert

For da Reinis Nitiss røyk ut etter en vel så spektakulær semifinale, så var det helt på det tørre at Rallycross-VM ville få et nytt medlem i seiersklubben da de seks gjenværende bilene stod klar på startplata.

Dette bildet illustrer kanskje en gruppen som kommer til å kjempe svært høyt på listene i år. Fra venstre Andreas Bakkerud, Niclas Grönholm, Timo Scheider (bak), Kevin Hansen og Timmy Hansen. (Foto: FIAWorldRallycross.com)

For da Reinis Nitiss røyk ut etter en vel så spektakulær semifinale, så var det helt på det tørre at Rallycross-VM ville få et nytt medlem i seiersklubben da de seks gjenværende bilene stod klar på startplata.

Blant favorittene fant vi naturlig nok Kevin Hansen og Niclas Grönholm, og de første rundene ble også beviset på at dette var finalefeltets desidert raskeste førere. Faktisk så det også ut til at Grönholm hadde et noe større tempo inne enn Kevin Hansen, men svensken lukket døra og hadde god kontroll på teten.

Trodde han. 

– Hansen kjørte ikke sin egen fart

Tre ulike nasjonaliteter, tre ulike energidrikksponsorer og tre ulike biler. Slik så seierspallen ut med Niclas Grönholm som seiersherre foran Kevin Hansen og Liam Doran, før finnen en time senere måtte bytte premie med Hansen etter tidsstraff fra juryen. (Foto: FIAWorldRallycross.com)

For inn i nest siste runde så fikk han en liten kilevink på bakfangeren fra Grönholm, som resulterte i en nesten-snurring mens finnen stakk av gårde. Adam var dermed ikke lenge i paradis, for en liten time etter at seieren var sikret, så fikk Grönholm et tidstillegg som straff som også kostet ham seieren.

– Jeg er selvsagt utrolig skuffet over dommerne som tar en slik avgjørelse da Hansen åpenbart ikke kjørte sin egen fart. Og helt uten viten og vilje kom jeg borti ham som følge av det. Likevel er det veldig bra at vi kan ta en pallplass og viktige poeng, og vi skal jobbe hardt for å ligge i front i Barcelona, sier Niclas Grönholm til Parc Fermé.

Faktisk var dette hans andre tidsstraff for dagen. Den første kom som følge av at Rokas Baciuska ga Grönholm en liten trøkk inn i første sving i semifinalen, men på grunn av stor avkjøringssone uten hindringer, så kom Grönholm seg tilbake igjen på banen med et større gap i utgangspunktet.

Klar for flere seiersdueller

Denne straffen påvirket riktig nok ikke resultatet videre i løpshelgen, ettersom han uansett hadde startet i første rekke i finalen før avgjørelsen ble tatt.

Utover dette er 22-åringen svært fornøyd med farta han og bilen fikk bevist i årets første VM-runde, som da attpåtil ble deres første pallplass selv om seieren røyk. Og det er nettopp farten Grönholm er mest fornøyd med.

– Farten i bilen og hos meg var veldig bra sammenliknet med de andre. Vi var nesten raskest i hvert heat, og ser du på trening og enkeltrunder, så vet vi at bilen er bra. Vi må bare få alle detaljene perfekt til de neste løpene. Og da vil vi kjempe om flere seire, tror Grönholm, som ellers er forsiktig med å håpe på noe VM-gull foreløpig.

Fullroser banen

Samtidig ville vi be Grönholm komme med en oppriktig ærlig kommentar om den nye banen. Flere førere fullroste banen gjennom helgen, samtidig som den har innbydd til kontroverser. Først fordi den inneholdt tilsynelatende null vesentlige grusflater, og utover løpshelgen viste den seg fra flere kontroversielle sider. 

Da Reinis Nitiss traff en av kerbsene på litt vel feil sted til feiltid, så sørget det om ikke annet for det som kanskje blir ett av sesongens mest spektakulære enkeltscener på en rallycrossbane da han her lander på taket av bilen til Anton Marklund. (Foto: FIAWorldRallycross.com)

Både i form av aggressive kerbser og i tillegg til at det ble en debatt i sosiale medier om innsnevringen mellom alternativsporet og førstesving som følge av den stygge krasjen mellom Andreas Bakkerud og Timmy Hansen.

Men selv om kritikken mot banen har haglet fra fansen, så slutter Grönholm seg til hva førerne har ment gjennom helgen.

– Det er selvsagt lett å rope hjemme fra sofaen når du ikke har sett banen i virkeligheten. Den var virkelig morsom å kjøre på, og det mener jeg ærlig og oppriktig, og ikke noe «bullshit». Det var også litt mer grus enn som så, i alle fall mer et dustex-underlag, som kanskje så litt mye ut som asfalt.  For meg var dette en mye bedre bane enn mange «originale» baner, konstaterer finnen.

Powered by Labrador CMS