Neste år får Rally1-bilene egne soner i roadboka hvor de kun får lov til å bruke elektrisk drivkraft
WRC har presentert ytterligere regler på hvordan de skal benytte seg av hybridmotorene i neste års biler.
Alle tre fabrikantene i Rally-VM – Toyota, Hyundai og Ford – er godt igang med testing og utvikling av neste års toppklassede biler. WRC-kategorien er historie, og fra 2022 heter toppklassen Rally1. Det innebærer også starten på en ny teknisk æra etter at den forrige revolusjonen skjedde i 2017 med mer hestekrefter, aktive differensialer og ikke minst mer avansert og aggressiv aerodynamikk.
Noe av dette forsvinner, og noe blir annerledes. Den største forskjellen er innføringen av den nye hybridmotoren, som gjør at bilene vil yte rundt 500 hestekrefter når den elektriske «boosten» er aktivert. Men helt siden hybridreglementet ble hugget i stein, så lå den største nysgjerrigheten i hvordan elektrisiteten faktisk skal benyttes.
Tidligere i høst ble det imidlertid klart at hybridsystemet får tre vesentlige funksjoner ute på en fartsetappe:
• Under starten vil bilene ha full elektrisk kraft innenfor maksimalt de første 10 sekundene med full gass.
• Med tre forhåndsprogammerte innstillinger, såkalt «mapping», kan en fører individuelt sette opp hvordan man ønsker at elektrisiteten brukes.
• Elektrisiteten styres fra bilens hjerne (ECU), kun basert på hvordan man gasser og bremser.
– Det blir ikke noe «push-to-pass»-system. På starten av hver etappe kan du aktivere det for 10 sekunder for å ha maksimalt med krefter, men etter det må føreren selv regenerere nok krefter gjennom etappen, sa FIAs tekniske sjef Mestelan Pinon i forbindelse med den første lanseringen av hybridsystemet.
Hvor mye krefter som vil kunne benyttes avhenger også av etappens lengde, og batteriets kapasitet. På en kort etappe vil man for eksempel har mye ekstra krefter å kunne bruke, mens det blir mindre å rutte med på de lengre etappene. Som nevnt er det hvordan føreren gasser og bremser som styrer de faktiske kreftene til slutt.
Utenom regenerering kan batteriene selvfølgelig lades med ekstern strømkilde, med andre ord som en plugin-hybrid. Ladetiden fra 20 til 80 prosent kapasitet skal ta cirka 20 minutter med riktig utstyr i hende.
Ellers vil batteriet til hybridsystemet ha en rekkevidde på kun 20 kilometer i full elektrisk modus. Og det er her det nå er klarert fra den internasjonale motorsportforsamlingen i hvilken grad de skal fungere som rene elbiler.
FIA og WRC Promoter har nå besluttet at det skal innføres egne rene elektriske soner i roadboken på transportetappen hvor føreren er nødt til å kjøre bilen i ren elektrisk modus. Det er hver arrangør og WRC Promoter som sammen legger opp hvor disse seksjonene skal befinnes, med en siste godkjenning fra FIA. Det er grunn til å anta at spesielt rundt serviceplassen og andre urbane områder vil ha disse kravene.
– Å være i stand til å kjøre i full elektrisk modus er et nøkkelkomponent hos de banebrytende nye Rally1-bilene, som introduseres i Rally-VM i begynnelsen av neste år, og denne muligheten vil bli vist frem så ofte som mulig. Seksjonene hvor bilene er fullelektriske vil variere i distanse, hvor man tar hensyn til de lokale forholdene, skriver WRC Promoter i sin presenstasjon av denne løsningen.
I utgangspunktet skal man heller ikke gå ustraffet hen dersom man ikke følger roadboken med bilens innstillinger.
– Mannskap som ikke lykkes i å følge roadboken vil rapporteren til løpets jury. Om mannskapet er forhindet i å bruke elektrisk modus som følge av en teknisk feil, så må teamet informere FIA før man ankommer sonen. En rapport vil fortsatt bli sendt til juryene for eventuell handling basert på utfallet av feilen, skriver de videre.
Rally1-bilene skal ellers merkes med røde HY-bokstaver på framdørene, i tillegg til at bakgrunnsfargen på startnummerne også går fra svart til rødt på de hybridbaserte Rally1-bilene.