B-Zero-klassen i norsk rally denne sesongen er ment for å senke terskelen til å kjøre rally. At undertegnede nå får sjansen til å prøve seg bak rattet er et klart bevis på at premisset bak klassen fungerer.

Når rallydrømmen realiseres etter 30 års ventetid

Selv om undertegnede har basert en hel yrkeskarriere på bilsporten, så er det noe helt, helt spesielt å kunne sette seg på venstresiden i bilen, bak et ratt.

Publisert Sist oppdatert
@parcfermeno Redaktør’n har ventet i cirka 33 år (mao hele sin levetid) på å prøve seg som rallyfører. Lørdag skal dette realiseres, og ingenting tyder spesielt på at @Simen Næss Hagen ♬ original sound - Parc Fermé

Denne teksten er en kommentarartikkel som tilhører artikkelforfatterens egne personlige betraktninger og meninger.

RALLY: Å kjøre en rallybil er noe hundrevis av nordmenn får prøve hvert eneste år. Og gjennom historien er det blitt et tusentalls mennesker.

Det er mang en rallyfører jeg har skrevet om gjennom de snart 20 årene man har hatt en aktiv rolle med penn, blokk og tastatur, og det er ikke mangel på nerding, diskusjoner og analyse av dyp faglig kvalitet (alle fall later som) innimellom denne jobbingen.

Men - hvordan kan jeg som redaktør for Norges rendyrkede medieplattform for norsk og internasjonal bilsport ha tyngde og pondus til å analysere og mene noe når man selv ikke har stått ved roret? At alt er basert på nerding, simulatorkjøring og rundt 40 rallyløp i høyrestolen uten noe annen kontroll enn det som serveres fra spisehullet?

Når jeg lørdag 20. april slipper clutchen på SS1 av Hurumsprinten, så realiseres en gutterdrøm som har eksistert i hele mitt liv. Med andre ord har den drømmen vært til stede i over 30 år. Og jeg hadde egentlig forsonet meg med at den kanskje aldri ville bli realisert. Og med en aktiv mediekarriere er det ikke til å komme unna at det blir litt egendyrking på redaksjonell plass av hvordan denne opplevelsen vil bli. Selv om det «bare» skjer med 68 hestekrefter inni stallen foran frontruta på en Citroën C1 som rallyguru Petter Fausko har stilt til disposisjon, driftet og vedlikeholdt av Larsen Motorsport i Steinberg. Noe jeg er ekstremt takknemlig for at de nå gjør, både for meg og noe de har gjort for flere andre førere denne vinteren for å gi denne klassen en velfortjent kickstart.

Med litt maskara rundt lyktene og merker og folie sponset fra LOS Digital i Larvik har vi gjort et lite forsøk på vår egen «look» på Petter Fauskos

For det er kjernen i at muligheten har kommet for å sitte bak rattet selv. Uansett hvor fristende det er, og ikke minst hvor sterkt behovet egentlig er, å kunne kjøre så fort du bare kan og vil på skogen uten at noen kan dstoppe deg - så er livet på utsiden av rallyskogen for godt til at jeg ikke har ønsket å ta den økonomiske risikoen. Frykten for å angre på valget når man ligger opp-ned med et totalvrak har vært for stor.

Jeg har uansett forsonet meg med at jeg har opplevd bilsport såpass nært og tett noe mange andre ikke vil kunne oppleve, at bonusen ved å kjøre selv får bare dukke opp hvis det skulle være fysisk mulig og edruelige forutsetninger til det.

For denne bilen i den helt nye klassen gjør det altså mulig. Jeg trenger ikke gå personlig konkurs hvis jeg skulle være maks uheldig, og bilen er såpass snill og forutsigbar at det er begrenset hvor skremt man kan bli når man setter i veien. Tror jeg. Det beviser at klassens formål enn så lenge fungerer.

Nei, det er begrenset hvor fort 68 hestekrefter kan gå, og jeg forventer ikke å kjempe om noe annet enn de nederste plasseringene, attpåtil med en klin gærn far som veiviser i høyrestolen. Kombinasjonen av å være debutant, med feltets mest morosvake bil, tilsier ikke at noe annet er aktuelt. Unngår jeg å komme helt sist? Kommer jeg til å kjøre under fire minutter? Kommer jeg i det hele tatt til å hoppe på den populære showkulen?

Første prøvesitt i bilen. Jeg sjekker seteposisjon og belter. Min fire år gamle sønn William tester fjerdegiret, selv om vi neppe får nevneverdig bruk for den ute på skogen.

Ikke vet jeg. For alt jeg vet klarer jeg alle tre. For alt jeg vet er jeg dømt til å overhodet ikke klare noen av delene.

For hvor mye gratis får man egentlig av timesvis i en over middels avansert rallysimulator, fart fra høyresetet i en rallybil, og tonnevis med nerding og over snittet nysgjerrighet og kunnskap gjennom mange, mange år - kontra mangelen på faktisk kjøreerfaring bak rattet i frie tøyler på skogen?

Det svarer vil vi få gjennom lørdagen. Og det er en realitycheck som blir meget interessant å realisere. Jeg er åpen for alle utfall. Men jeg vet uansett at dette blir gøy, uansett.

En 30 år gammel guttedrøm skal oppfylles. Og jeg håper den muligheten og de forutsetningene som ligger bak denne rallydebuten senker terskelen ytterligere for enda flere i framtiden.

Følg oss på Instagram og Snapchat (parcfermeno) for ytterligere oppdateringer gjennom lørdagen, også er det ikke til å komme unna en oppfølging etter løpet - som forhåpentligvis er til interesse og inspirasjon når alt skal telles opp av opplevelser, erfaringer og følelser.

Powered by Labrador CMS