Nærmer seg VM-toppen i R5-bil – men nå sikter Johan mot comeback i Rallycross-VM

WRC 3-mesterskapet eller nytt forsøk på VM-gull i rallycross. Det er Johan Kristofferssons konkrete dilemma om dagen.

Publisert

Det ble nok en pallplass i VM-sammenheng sist helg. I WRC 3-klassen, R5-mesterskapet for privatførere, ble det nemlig en tredjeplass i Rally Sweden. I de to forrige VM-løpene han kjørte, i Sverige og Finland i fjor, ble det også to tredjeplasser i samme mesterskap.

Johan Kristoffersson. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

Det ble nok en pallplass i VM-sammenheng sist helg. I WRC 3-klassen, R5-mesterskapet for privatførere, ble det nemlig en tredjeplass i Rally Sweden. I de to forrige VM-løpene han kjørte, i Sverige og Finland i fjor, ble det også to tredjeplasser i samme mesterskap.

Er det nå det er på tide å satse for fullt internasjonalt i rally? Njæ – Johan framstår usikker. Han elsker fortsatt rallycross.

– Men rally er jo himla kult, da! Nå vet jeg jo hvor jeg taper tid, mens før bare kjørte jeg alt jeg hadde. Og jeg henger bedre med på områder jeg ikke hang med før, sier Johan Kristoffersson til Parc Fermé.

VM vs. EM-dilemma

Johan Kristoffersson. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

Derfor er han mellom barken og veden om hva han skal gjøre i år. Men han bekrefter at det er høyst interessant, tilnærmet høyaktuelt, å kjøre Rallycross-VM som privatfører.

– Jeg forsøker å få ihop noe i rallycross. Det er jo vanskelig det også. Vi skal oppdatere bilen til Sondre Evjen, og den er jo opptatt i VM-rundene hvor det også er EM, sier Kristoffersson, som i år også blir mentor for Evjen som skal satse på EM med KMS-teamet.

– Hva med vinnerbilen til fra Volkswagen Motorsport? Får du bruke den?

– Den står på museum. Den får jeg ikke bruke, sier Kristoffersson.

– Er du sikker?

– Jaja, svarer han kontakt.

Prøver å starte VM-sesongen

Tommy Kristoffersson, far til Johan og eier av KMS. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Dog er det en litt annen lyd i pipa til pappa Tommy. Han legger ikke skjul på at hjertet hans brenner for rallycrossen, og at han helst ser at Johan satser mot Rallycross-VM i år. Men de erkjenner bildilemmaet.

– Først og fremst sikter vi oss inn på to-tre VM-runder. Først tenkte vi Hell, Høljes og Loheac, men nå ser vi heller at vi kan starte de tre første i Spania, Portugal og Belgia for å kjøpe oss litt tid til en eventuell full sesong, sier pappa og teameier Tommy Kristoffersson til Parc Fermé.

– Hvorvidt er det mulig å få leie vinnerbilen fra 2017 og 2018 av Volkswagen?

– Enn så lenge er det nei fra dem, men vi jobber fortsatt på å få det til. Vi har forhandlet med dem i tre måneder og vi gir oss ikke så lett, sier Kristoffersson.

Potten dekker ett mesterskap

Denne duoen var uslåelig i to sesonger i Rallycross-VM. Blir det gjenforening? (Foto: FIAWorldRallycross.com)

Økonomien til teamet ligger for det meste i store samarbeidsavtaler med blant annet Volkswagen Sweden og Bauhaus som de har hatt i mange år. Potten skal være såpass romslig at de kan satse på et stort mesterskap i 2020. Men man får ikke i pose og sekk.

Johan innrømmer at han vil vise seg mer fram i rally.

– Det er jo litt mer «milage» i rally også. Om vi satser på fullt WRC 3 eller Rallycross-VM, så blir kostnaden cirka det samme. Men i rally kjører vi 30 mil pluss test per løp, mens det i rallycross blir cirka fem mil per helg.

– Hva gjør at du likevel vil betale det samme for rallycross?

– Nei, det er jo sporten i seg selv da. Formatet og fightene. Og jeg unner rallycross alt godt. Jeg ønsker at det skal bestå i framtiden, og jeg vil gjøre det jeg kan for å bidra til å holde rallycrossen oppe, sier 31-åringen.

Powered by Labrador CMS