Nå vil Marius (18) spise kirsebær med de beste ute i Europa
Alt gikk over all forventning i NM. Nå står en ny bil klar hjemme i garasjen slik at Marius Bermingrud kan sikte seg inn mot en internasjonal satsing neste år.
Og da snakker vi selvfølgelig om Super1600-klassen. 2017-sesongen har gått meget bra for Bermingrud, nevø av ikke ukjente Morten Bermingrud, hvor det endte med én NM-seier og bronse i sammendraget i Supernasjonal klasse 1. Dette hans første seniorsesong etter at han har kjørt junior-rallycross.
– Jeg satte meg et mål om å være topp seks alle løp, altså første rekke i B-finalen. Når jeg ser tilbake nå, så var jeg kun i B-finale i ett løp og det var i debutløpet mitt. Men jeg kjørte inn til en tredjeplass i det løpet, sier en særdeles godt fornøyd Marius Bermingrud til Parc Fermé.
EM ga mersmak
Og ikke ble det bare A-finale til slutt i samtlige løp. Men foruten en suveren Espen Isaksætre på topp, så ble det attpåtil én A-finaleseier på Bermingrud, som kom på NM-runden på Dokka. Begge har i år kjørt en Citroën Saxo, som har vært «utgått på dato» rent formelt til å kunne kjøre i EM med.
– Det vil vel si at jeg var den eneste som hindret Espen fra å vinne alle løp. Og som toppen på kransekaka fikk jeg prøve meg mot de store gutta i EM. Med de forutsetningene jeg hadde så var dette også en suksess med enkelte gode tider og noen morsomme erfaringer, sier Bermingrud.
LES OGSÅ: Bli kjent med et ungt blad rallycross-Bermingrud
Løpet han sikter til var EM-runden i tyske Estering. Det ble til slutt en tøff batalje mot de store gutta med dyrere biler og mer erfaring, men 20. plassen har ikke hindret på motivasjonen. Tvert i mot.
Innkjøpet av en Citroën DS3 i Super1600 klassen skal få fart på utenlandskarrieren. Selv om 2018 kommer til å bli et læreår.
Kjører NM om budsjettet strekker til
– Selv om det gjenstår mye på budsjettbiten, så jobber vi med å kjøre full EM-sesong neste år, kan Bermingrud fortelle, og understreker at han trenger rundt 400.000 kroner i driftsbudsjett som et minimum for å få til seosngen han ser for seg.
I internasjonal sammenheng er alt under en halv million relativt lite, sammenliknet med større team og nyere biler hvor vi snakker millionsummer og litt til bare i drift.
– Alt kommer jo an på hvor mange tester og hvor mange ekstra folk du skal dra med, legger han til.
LES OGSÅ: Færre Supercar-biler i den norske rallycrossrunden
LES OGSÅ: Ungdommene strutter av selvtillit etter gjennomført talentkonkurranse
I tillegg hadde det ikke vært ubeleilig for ham å fortsette med NM. I alle fall jobber han med det dersom han får til et budsjett utover det som trengs for EM.
– Hvis alt går som en drøm, så står fjorårsvbilen klar slik at jeg har mulighet til å kjøre NM for mest mulig kjøretrening, sier han.