Nå vil det straffe seg ekstra å komme for sent inn på Power Stage
FIA har tatt grep etter at flere førere har lekt med reglementet for å få bedre forutsetninger til å kjempe om Power Stage-poeng.
Det internasjonale bilsportforbundet er klar i sin tale når det kommer til kampen om Power Stage-poengene i Rally-VM når den siste fartsprøven skal kjøres.
Dersom en deltaker ikke stiller til start i Power Stage i den rekkefølgen vedkommende er satt til, vil man bli fratatt retten til å kjempe om ekstrapoengene. Dette ble avgjort etter avstemming gjennom den internasjonale bilsportforsamlingen til FIA.
– Dette vil tre i kraft umiddelbart av sikkerhetsmessige hensyn. Denne forandringen vil bidra til å unngå en for sen innsjekk med vilje - noe som vil øke avstanden mellom deltakerne, det vil bidra til mindre bevegelser fra tilskuerne ute i løypa når det ikke kommer noen biler, og det vil forhindre atferden rettet mot at man omgår startrekkefølgen til Power Stage, heter det i en offisiell uttalelse fra FIA.
Taktikken som har ført til regelendringen så vi først under Rally Sweden i år, der Sebastien Ogier lå dårlig an sammenlagt gjennom helgen, og på grunn av startrekkefølgen skulle han derfor starte tidlig på Power Stage.
Dette ville svekke franskmannens muligheter til å ta poeng, da veien gir bedre grep jo flere biler som har kjørt og feid vekk det løse underlaget.
For å skaffe seg bedre veigrep, ofret Ogier sammenlagtpoengene da han så muligheten for fem Power Stage-poeng som mer reell. Ved å ta tidsstraffen ved å sjekke seg inn på tidskontrollen lenge etter at feltet hadde kjørt, så fikk han denne muligheten til å ta ekstra poeng.
Noe som forøvrig lønte seg da han kjørte inn til andretid og fikk fire poeng ekstra.
Tilsvarende taktikk så vi også under Rally Mexico, både fra Thierry Neuville og Ott Tänak, som begge ville prioritere Power Stage-poeng framfor en svak sammenlagtplassering.
Hyundai-fører Andreas Mikkelsen var raskt ute etter Rally Sweden med å kritisere smutthullet som tillot dette i forbindelse med Power Stage, selv om han ikke klandret Ogier for å utnytte dette.
– Jeg var helt sikker på at han kom til å gjøre det. Og det er jo ikke ulovlig. Men det spørs om det ikke bør tas en ekstra titt på regelverket. Det forstyrrer jo også TV-sendingene og slikt, sa Mikkelsen til Parc Fermé etter Rally Sweden.
– Du har vært inne på samme tanke i samme situasjon tidligere?
– Jaja, dette var noe vi ofte tenkte i Volkswagen, og jeg har flere ganger hatt lyst til å gjøre det samme. Men teamet har sagt nei, sa nordmannen.