Nå terminfestes den kommende Tesla-serien i internasjonal racing

Løpsoppsettet er satt for den nye FIA-godkjente elektriske racingserien.

Publisert

Enn så lenge blir det bare kalt for Tesla-serien, selv om det formelle navnet er Electric Production Car Series, forkortet son EPCS.

(Foto: Electric GT)

Enn så lenge blir det bare kalt for Tesla-serien, selv om det formelle navnet er Electric Production Car Series, forkortet son EPCS.

Sesongen blir delt inn over årsskiftet, slik at første tur ut blir en 2018/2019-sesong, med sesongstart på spanske Jerez 3. og 4. november 2018.

Videre er planen at det skal kjøres på Nürburgring, Assen, Silverstone og Algarve, mens ytterligere to løp skal legges utenfor Europa. Samtlige konkrete datoer er ikke spikret enda.

Likevel er det ekstase i leiren når denne serien skal få se dagens lys fra høsten av.

– Dette er en stor dag for alle oss som som har jobbet så hardt bak i kulissene for å forberede vår første sesong. Vi har uten tvil sikret oss noen av de mest spennende banene i Europa for den første sesongen, og det gir oss en god plattform for å utvide mesterskapet ytterligere, sier daglig leder i organisasjonen Electric GT, Mark Gemmell.

Grunnet at det er Tesla som blir den sentrale bilen i mesterskapet enn så lenge er at Electric GT har utviklet en løpsklar utgave av Model S P100D, den kraftigste Model S-Teslaen som er produsert.

Racingspesifikasjonene tilsvarer 778 hestekrefter og 995 newtonmeter, med en toppfart på 250 kilometer i timen og 0 til 100 på 2,1 sekund. Racingutgaven er også 500 kilo lettere enn produksjonsbilen, og den har firehjulsdrift. Se video av bilen nederst i saken.

Electric GT er riktig nok ikke de første som tenker baneracing i elektrisk format. Formel E er allerede godt etablert og Jaguar er i ferd med å utvikle en supportklasse til Formel E kalt I-PACE eTROPHY. I tillegg lanserte Seats Cupra-avdeling sin egen E TCR-modell i mars sammen med WSC Technology.

Powered by Labrador CMS