Nå tar Sivert steget opp til de heftigste bilene i rallycrossen
På rekordfart har Sivert Svardal «gjort sitt» med bakhjulsdreven rallycross bil. Neste stopp: Intet mindre enn Supercar.
Og det betyr som seg hør og bør at det meste dobles. Antall drivhjul, antall hestekrefter, budsjettkroner - men kanskje også mengden med moro?
Det levner i alle fall liten tvil om at dette blir en lang vinter for sørlendingen Sivert Svardal. Unggutten som kjemper om å forsvare NM-gullet fra i fjor i klasse 2, i tillegg til at han var den moralske EM-vinneren i Touringcar i fjor før han ble domfelt for uregelmessigheter på bensinprøven.
Gullbilen til Rustad
Hjemme i garasjen på Sørlandet står det nå en fullblods Volkswagen Polo Supercar.
– Vi har rett og slett kjøpt en Polo Supercar. Det er samme bil som Peter Hedström har kjørt de siste årene og som Tommy Rustad ble europamester med i 2015, kan Sivert Svardal avsløre overfor Parc Fermé.
I disse dager er han i ferd med å lade opp til den prestisjefylte talentkonkurransen Bilsporttalentet i regi av Norges Bilsportforbund. En drøy uke senere skal NM-gullet avgjøres i tøff konkurranse mot Daniel Holten og Fredrik Magnussen - selv om det er matchball Svardal.
Avventer testing
Og det er nettopp dette som gjør at han ikke har turt «å ta i» Supercar-doningen.
– Det frister selvfølgelig veldig mye, når den står klar i garasjen hjemme. Men jeg har ikke lyst til å bli venne meg til kjørestilen med en firehjulstrekk før jeg er ferdig med RX8-en. Jeg har fortsatt NM å kjøre for, og vil ha full fokus på det til det er ferdig. Men så fort sesongen er over, så blir det testing av Poloen. Målet er å få til noen tester med den før snøen kommer, sier Svardal videre.
Målet er å kunne gjøre som andre unggutter som kommer fra de lavere klassene i Norge, med Thomas Bryntesson og Sondre Evjen som to eksempler som har fått til en EM-satsing i Supercar i år. Også Fredrik Magnussen og Kjetil Larsen er andre Touringcar-utøvere som har vist at de kan mestre en Supercar på relativt kort tid.
Tøff budsjettutfordring
Svardal merket at det var et lite tilbakesteg «kun» å kjøre NM etter at de fikk konkurrere i tre løp med internasjonal status i fjor.
– Ideen kom fra at hele familien hadde veldig lyst til å kjøre internasjonalt igjen. Vi fikk veldig mersmak av hele EM-sirkuset i fjor, og hadde veldig lyst til å komme tilbake der.
– Hvordan har du fått løst budsjettet i forbindelse med en så tøff satsing?
– Selvfølgelig har det vært mye jobb med budsjett for å få til dette. Det er jo absolutt ikke billig med en slik bil. Nå står det egentlig bare på meg for hvor mye kjøring det blir til neste år. Det blir en travel vinter for å prøve å samle inn så mye sponsorer som mulig, sier 19-åringen, som håper han er dyktig nok til å skaffe nok penger til å prøve seg med full EM neste år.
I hardtrening før bilsporttalentet
Ikke minst har også kandidaturet til Bilsporttalentet gitt en ytterligere motivasjonsboost denne sesongen. Han reagerte med stolthet og takknemlighet da han fikk beskjeden om at han var én av fem som skal kjempe om en premiepott til en totalverdi av cirka 300.000 kroner.
Nå skal det trenes hardt på mange plan for å stille så godt forberedt som mulig.
– Forberedelsene blir vel å prøve å komme i litt bedre fysisk form til den fysiske testen. Jeg ser også at vi skal kjøre gokart, som jeg har bakgrunn fra, så jeg må kanskje ha en trening for å prøve å finne frem tidligere ferdigheter.
– Hvilke styrker og svakheter har du inn mot konkurransen?
– Når det gjelder styrker så tror jeg kanskje den fysiske delen kan passe meg fint. Jeg er også en person som er glad i å snakke og er ikke flau over det, så jeg tror intervjuet kan gå fint. Når det gjelder kjøringen vil jeg tro gokarten passer meg best. Jeg har ingen erfaring med asfaltracing med vanlig bil, så tror det å kjøre den Porschen kan bli en god utfordring, konstaterer sørlendingen.