
Nå starter Isabells nye Porsche-eventyr
Her er Isabell Rustads førsteinntrykk med møtet av toppklassenen innenfor Porsches cup-homologerte 911-doninger.
RACING: Denne uken var det nemlig duket for den tradisjonsrike «rollouten» på Mantorp Park sør i Sverige, og Isabell Rustad var på plass som eneste nordmann i sesongoppkjøringen til årets skandinaviske Porsche Carrera Cup.
Dette er første gang hun deltar på dette nivået i baneracing, der hun de siste sesongene har kjørt i supportserien Porsche Sprint Challenge.
Rundt sekundet bak
Første innkjøring skjedde på Oschersleben i Tyskland for to uker siden, mens hun fikk målt krefter for første gang mot konkurrentene sine denne uken. Med fasit i hånd ble det en syvende tid totalt for torsdagen og niende tid totalt for fredagen.
Helt etter skjema ifølge henne selv, der hun vaker rundt sekundet på runden bak de raskeste.
– Målet er å ligge rundt her i løpet av sesongen, så det er bra at jeg er her nå allerede på første test, sier Isabell Rustad til Parc Fermé.
Beste økt i seg selv var den aller første der hun klokket inn til en fjerdetid, men hun visste at ikke alle brukte første passet til å satse maks. Uansett ser hun ikke for mye på tidene. Det viktigste for henne er nå å komme igang etter en lang militærvinter og kjenne på grepet og kjøreegenskapene i den helt nye bilen hun kjører.
Vet hvor hun må hente tid
De to siste årene har hun kjørt forrige generasjons 911 GT3 Cup, tilsvarende bil som blant annet Dennis Olsen tok sølv i Porsche Supercup med i 2017. De siste sesongene har det kommet en nyere modell, som er helt annerledes.
– Det er ganske mye større forskjell enn jeg trodde. Jeg tenkte at den største forskjellen var at jeg nå ikke har ABS-bremser. Men det går ganske fint. Jeg har ikke flatspottet sååå mange dekk enda. Bare noen. Men den største forskjellen er hastighet gjennom sving. Det er mye bedre marktrykk, så man må stole på at det faktisk sitter. Det sitter så mye bedre enn det jeg er vant til, sier 19-åringen fra Harestua.
Likevel er det ikke her hun mangler mest på gapet opp til de raskeste, ifølge henne selv. Hun har en klar tanke om hvor hun må øve mer for å hente tid.
– Det ligger i innbremsingene. Det har alltid vært en svakhet hos meg, at jeg bremser alltid litt tidlig. Så det er innbremsinger her og der jeg taper, stort sett. Ingen steder som er veldig mye tap, så jeg tror dette kommer seg med litt mer «confidence», sier Rustad.
Større krasjbudsjett
Hun kjøper seg selv 2025 som et læreår, og lover at resultatene ikke skal bestemme hennes måling av sesongen. Det er egen utvikling som er i fokus, og det er først i 2026 hun er klar på at hun bør kunne kjempe jevnt høyere opp.
Hun avsluttet også året i fjor på topp, rent økonomisk, ved å gjøre rent bord på Bilsportgallaen både med 300.000 kroner som vinner av Bilsporttalentet, samt 150.000 kroner fra Petter Solbergs stipend.
Midler som åpenbart trengs i en kostbar satsing på GT-racing utenfor Norges grenser.
– Vi er der nå at vi har lagt inn mye i krasjkostnad i budsjettet vårt. Så får vi se om det blir brukt opp eller hvordan det blir. Vi merket jo på Fällfors at det trengtes, men bank i bordet så krasjet jeg ikke en eneste gang i fjor. Men vi har et bra budsjett for året, så de midlene kom helt klart veldig godt med, slår hun fast.