Nå snuser han på en betalt kontrakt for BMW-team til neste sesong

24-timersseieren på Spa har vært både en øyeåpner og en potensiell døråpner for Christian Krognes.

Publisert

Mange mener at Christian Krognes har stått for årets enkeltprestasjon i norsk bilsport ved å bidra til totalseier under 24-timeren på Spa-Francorchamps i sommer.

Christian Krognes, her i forbindelse med treningssamling sammen med Team Norway. (Foto: Simen Næss Hagen)

Mange mener at Christian Krognes har stått for årets enkeltprestasjon i norsk bilsport ved å bidra til totalseier under 24-timeren på Spa-Francorchamps i sommer.

Sammen med to profesjonelle BMW-førere, fikk gratisføreren og Nürburgring-eksperten vise at han kan mestre andre ukjente omstendigheter på høyt internasjonalt. Det gir også mersmak.

Privat fabrikkstøttet team

Selv om håpet har ligget i å få en profesjonell fabrikkontrakt for BMW, så kan Krognes få nye muligheter i Walkenhorst-teamet han har representert til og fra, både i Blancpain-serien og i tyske VLN.

– Jeg har forsåvidt snakket med mange team den siste tiden, men jeg lurer nok på om Walkenhorst er veien å gå neste sesong. Der kan jeg få en bedre avtale og etter alt å dømme en bedre kalender, sier Krognes til Parc Fermé.

At BMW-fabrikken har registrert hans prestasjoner er viden kjent. Samtidig skal antallet fabrikkførere i BMW kuttes ned, i tillegg til at Krognes veier det sportslige tilbudet tyngre framfor en statuskontrakt.

Samtidig har man lurt på når han skal kunne få betalt for kjøringen, med tanke på at han har kjørt gratis i hele sin internasjonale GT-karriere, og at han presterer på samme nivå som etablerte fabrikkførere som tjener store summer penger for å kjøre fort med bil.

– Målet er å kjøre flere løp med et toppteam i GT3 og få etablert meg der. Jeg ser allerede at jeg har flere ting jeg må jobbe med etter 24-timeren, så jeg har mer enn nok av ting jeg må forbedre meg på, sier 28-åringen.

Vil ta vare på privatlivet

Og nettopp det at han er 28 år, og ikke for eksempel 18, gjør at han tenker vel så mye på sin egen hverdag hjemme i Norge som det å konkurrere profesjonelt i internasjonal racing. I dag jobber han administrativt i Oslo-baserte Mur Direkte AS, som leverer murstein og andre teglprodukter.

– Så lenge jeg har flere ben å stå på her i Norge, så står jeg litt friere. Jeg vil først og fremst ha det beste teamet rundt meg, og få de beste mulighetene rent sportslig.

– En ren, og godt lønnet, fabrikkontrakt er ikke nødvendigvis det viktigste for deg?

– Man vet aldri hva som er drømmelivet fremover i tid. Men jeg tenker litt sånn på det, at jeg vil holde alle kortene åpne så lenge som mulig, og oppleve så mye som mulig i privatlivet og på banen. Så får jeg stadig høre at det er en umulig kombinasjon, men jeg har lyst til å prøve, sier Krognes.

Kan bli slutt på gratis-stempelet

Han er ordknapp når det kommer til hva den eventuelle kontrakten med BMW og Walkenhorst neste år vil innebære av lønn og godtgjørelser, men slik Parc Fermé forstår det så er det snakk om omsider å få noe betalt for innsatsen, selv om lønnsnivået ikke kan sammenliknes med en rendyrket fabrikkontrakt.

Hovedmantraet er å få kjøre på samme bil som helprofesjonelle fører, i et toppteam hvor han kan være med å kjempe om toppresultater, enten det være seg i Blancpain, VLN eller andre serier.

– Jeg har mer fokus på å få det sportslige på plass og ha et skikkelig team rundt meg. Så får vi se om det smaker like godt som det høres ut som, sier hamarsingen.

Powered by Labrador CMS