Nå skal Toyota dyrke fram en japansk profil til deres WRC-prosjekt
Takamoto Katsuta sjokkerte de fleste i Rally Sweden i år. Nå nærmer han seg en WRC-mulighet.
I alle fall hvis vi skal tro det Tommi Mäkinen sier til avisen Autosport.
Du drar kanskje kjensel på navnet Takamoto Katsuta? 25-åringen som overrasket seg selv og en hel rallyverden ved å kjøre fra forhåndsfavoritter som Pontus Tidemand og Ole Christian Veiby under Rally Sweden i vinter, og vinne WRC 2-klassen.
Det ble etterhvert kjent at Pirelli-dekkene som han kjørte på skal ha hatt en større konkurransefordel enn Michelin-dekkene, men likevel tok de fleste av seg hatten for hans innsats.
Konkrete planer
Selv om han kjørte Ford, så er japanske Katsuta en Toyota-junior med base i Finland. Og det er ikke tilfeldig. Toyota og Tommi Mäkinen har konkrete planer for Katsuta. Når tiden er inne, ønsker de å få ham inn i WRC, og dermed få den første japanske førerprofilen siden Toshihiro Arai til å kjempe i rallysportens keiserklasse.
– Vi har en plan som innebærer at han skal teste WRC-bilen. Så vil vi se på hvordan vi kan organisere et skikkelig opplegg for ham i starten av sesongen og organisere kjøring med Yaris WRC. Vi skulle gjerne sett ham bak rattet, og det ville vært fint å få ham i bilen til Japan, sier Tommi Mäkinen til Autosport.
Rally Japan ble vraket til 2019-kalenderen med det er et håp om å få en VM-runde dit i 2020, etter både kandidatløpet for en drøy uke siden og mest sannsynlig et nytt kandidatløp på plakaten for neste år.
Katsuta har allerede testet WRC-bilen, og i videoen under kan du sitte på og se hvordan han håndterte bilen i sin første fulle testdag sammen med Toyota.
25-åringen selv var i alle fall over seg av begeistring over å få lov til å kjøre den heftigste klassen av rallybiler som er laget i moderne tid.
– Det var to spesielle dager for meg. En utrolig bil.Det var smalt og glatt, men det spiller ingen rolle. Jeg koste meg med alt sammen, skriver Katsuta på sine egne Facebook-sider.
Japan mangler pallplassen
2018 har vært et spesielt år for Katsuta. I WRC 2 har han ikke overbevist veldig, utenom seieren i Rally Sweden. Så er han også klar på at det var en veldig spesiell opplevelse.
– Jeg er overrasket selv. Jeg må nok roe meg mer ned, selv om føreren i meg vil gi gass og maks attakk for å vinne, sa Katsuta til Parc Fermé underveis i Rally Sweden.
Som nevnt er Toshihiro Arai den forrige store internasjonale rallyprofilen som Japan produserte, selv om han aldri ble en ren toppfører i Rally-VM. Sist han tok poeng var under Rally Japan i 2006 da han fikk kjøre for fabrikkteamet til Subaru. Hans beste plasseringer er fjerdeplassene fra Rally Acropolis 2000 og Rally Kypros 2001.