Nå skal svenskene begynne å utvikle elbiler til rally
R5-bilen av Misubishi Mirage skal bli elektrisk.
Du kjenner kanskje til Mitsubishi Mirage R5, utviklet i Sverige og som ikke er internasjonalt homologert fra FIA da den ikke er støttet fra fabrikken.
Likevel er denne bilen anerkjent som en konkurransedyktig R5-bil, og utviklerne bak bilen, svenske Mpart AB, skal nå utforske mulighetene til å lage elbil av denne bilen.
Dermed følger de hjulsporene til blant annet britiske M-Sport, som tidligere i år signaliserte at de skal utvikle elbil-løsninger til rally med Ford Fiesta R5 som base.
– Allerede da begynnelsen på utviklingen av Mirage R5, så hadde vi en plan om at framtiden skulle bestå mer enn bare av en bensindrevet bil. Vi har fulgt utviklingen av markedet og nå er R5en på gang, sier Tomas Weng i Örebro-baserte Mpart AB.
Det var svenske emotorsport.se som omtalte dette først.
To motorer på 335 «hester»
Det er viden kjent at det er rekkevidde og batterikapasitet som er den største praktiske utfordringen for å få elbilene til å fungere som normalt i rallysporten, som følge av sportens format med lange etapper og transportetapper mellom.
Elbilene er allerede på god vei inn i flere bilsportgrener, med det FIA-etablerte Formel E-mesterskapet, og fra 2020 skal elbiler bli hovedklassen i Rallycross-VM.
Oppskriften på Mirage-elbilen skal være to motorer, en som driver hver aksling, driftet på mekaniske differensialer. Ytelsen skal være på 250kw, noe som tilsvarer 335 hestekrefter, og dette skal drives via 600 newtonmeter.
– Mye av denne teknologien er allerede tilgjengelig, så selve omstillingen er ganske enkel. Hvis alt går etter planen, så vil vi ha en prototype klar for testing i september, sier Weng.
Ser for seg løp med kun elbiler
I en alvorlig mine konstaterer Weng at elbilene før eller siden også vil innta rallysporten, uansett hvor lite populært dette er blant fansen.
– En dag tror jeg vi får en klasse bestående kun av elbiler, eller kanskje til og med et løp kun med elbiler. Jeg innser at rallyfansen kanskje ikke liker det som skjer, men vi har ikke noe annet valg enn å ta imot framtidens teknologi dersom vi vil at vårt selskap og motorsporten skal kunne overleve, sier han.