
Nå skal Martin (22) prøve seg i østerriksk rally
Unggutten vender snuten mot Østerrike etter god hjelp fra blant annet Valter Jensen.
RALLY: Det går unna i norsk rally, og flere førere ender også med å kjøre internasjonalt enten i EM eller i VM. Noen ender også med å kjøre noen løp i utenlandske nasjonale mesterskap, uten at det er noen normal.
Og det er i alle fall ikke noen normal å kjøre i det østerrikske mesterskapet med full sponsing, men det er akkurat det Martin Stenberg skal gjøre i år.
– Jeg er litt nervøs. Det er mye folk, og du føler litt på presset når du har fått en sånn mulighet, forteller Martin Stenberg til Parc Fermé.
Takket være Valter
Ved siden av egen kjøring har Martin sammen med pappa Edvall også driftet bilen til en kjent skikkelse i rallymiljøet, nemlig Valter Jensen.
Valter har de siste årene kjørt, og som regel vunnet, i EM for historiske biler med sin Ford Escort MK2. Der ble han godt kjent med østerrikske Karl Wagner, og det vennskapet inkluderte etter hvert familien Stenberg.

– Vi ble invitert ned dit i fjor for å kjøre i Rally Weiz. Det gikk jo i dass fordi det var så dårlig vær og det velta noen busker over bilen og det ble litt kaos, men så skulle de opp til Norge for å feire nyttårsaften sammen med oss. Da hadde han med seg et bilde av meg i løpet i fjor, og så fortalte han at jeg skulle få full spons til å kjøre i mesterskapet.
Tjenesten ble forøvrig returnert da Wagner besøkte Norge tidligere i år for å kjøre Lygnasprinten med Escorten til Edvall.
Wagner har tatt over importen av TEC7 i Østerrike, og de går nå tungt inn i rallysporten for å markedsføre dette. Først og fremst har de blitt tittelsponsor i mesterskapet, men i tillegg til dette stiller de med et eget team der Wagner selv stiller til start i sin historiske Porsche 911, mens Stenberg møter opp i sin Peugeot 208 R2-bil.
– Han trengte en fører som kunne kjøre, og da stilte jeg gladelig opp med bil, så det er veldig moro, forteller Stenberg, som får dekket tilnærmet alt av kostnader.
Folkefest
Det nevnte løpet i fjor endte ikke bra sportslig for Stenberg, men opplevelsen av det hele sitter i med svært positivt fortegn.
– Billøp der nede er helt sjukt. Bare på startrampa var det flammekastere, modeller og tusen som sto og så på. Det er jo helt rått. Rally der nede er som et skirenn i Norge, forteller unggutten entusiastisk.
Nivået i Østerrike er høyt med flere førere som også kjører EM, og ikke minst er det en utfordring å møte på førere som er vant til å kjøre på asfalt i alle løp.
– Jeg har kjørt litt asfalt i Norge også kjørte jeg jo gokart når jeg var liten. Jeg liker meg egentlig på asfalt. Det går fort, og det er litt skummelt når ting kan gå galt fort, men jeg syns det er moro. Det passer meg helt fint, slår han fast.
Med seg i bilen får han den rutinerte kartleseren Erik Pedersen.
– Takket være Valter fikk jeg liv til å låne han. Pedersen er jo helt rå, og jeg har trent mye noter med han fra før når jeg skulle lære meg å skrive noter. Han har stålkontroll på alt, så det er veldig godt å ha med han. Jeg trenger bare å konsentrere meg om å kjøre, også har han kontroll på resten.
Duoen har allerede reist nedover med bilen for å kjøre Rebenland Rallye. Onsdag er det klart for testing før det er shakedown torsdag, og løp lørdag og søndag.