Nå skal Mads ha fått bilen som han vil i første omgang
Nyhomologerte deler skal forhåpentligvis gjøre susen for Mads Østberg neste helg.
Nordmannen har vært klar på i hele år at han har store ambisjoner om å utvikle Citroëns R5-bil til en mer konkurransedyktig retning, for å ta igjen forspranget opp til biler som Skoda Fabia R5, Volkswagen Polo R5 og Ford Fiesta R5.
Fram til nå, spesielt i Rally Sverige, har han vært nådeløs og dønn ærlig om hva han mener om bilen. Samtidig som han har stått på forutsetningene om at hans ideer og tanker skal fungere til det bedre for bilen.
Ny retning for teamet
– Prosessen har vært veldig grei. Og det var jo litt av grunnlaget for denne avtalen, og de vet jo hva de får, sier Østberg til Parc Fermé på spørsmål om hvordan han som enkeltperson har klart å påvirke et helt fransk team til å endre filosofisk retning.
Og skal vi tro Østberg, så virker det som hele staben har respondert bra på den retningen nordmannen har forsøkt å dra de inn i. Mange testmil og tre VM-løp så langt har gitt dem mye datagrunnlag å bygge videre på.
– De har nok innsett sjøl at man må tenke annerledes, men kanskje ikke helt visst hvordan. Så de har tatt meg i mot med åpne armer, og det virker som dette virker positivt innad i Citroën også, sier nordmannen.
Ny geometri
Hovedforandringen ligger i bakstillingen på bilen. Denne er derfor nyhomologert og dermed klar til bruk. Det er blant annet dette Østberg har kjempet lenge for å forandre, i tillegg til at han generelt vil jobbe med en bil han vil kalle «mer fri»
– Det er en annen geometri nå, rett og slett. En bil som er mer lettkjørt, rett og slett. Det er mer bevegelse i rumpa på bilen, den er mer tilgivende og ikke så «snappy». Så jeg opplever at den får mer traction, og det har bilen respondert veldig bra på, sier Østberg.
Han er absolutt optimist inn mot Portugal, men mener at slik bilen er satt opp nå passer enda bedre til Sardinia.
– Inn mot Sardinia føler jeg meg veldig trygg på at vi har en god følelse. Portugal er jo litt annerledes, men gjennom shakedown bør vi klare å komme oss ganske nærme noe, sier 31-åringen.