Nå skal Formel E og Formel 1-bilene sammenliknes direkte med hverandre
Hvor stor blir forskjellene mellom de elektriske formelbilene kontra verdens raskeste hybridmotoriserte biler?
Lørdag kunngjorde promotoren av Formel E hvilken banelayout som skal benyttes i forbindelse med Monacos ePrix 8. mai. Ved siden av klassiske Monacos Grand Prix i Formel 1 har Formel E-sporten også besøkt fyrstedømmet annenhvert år - totalt tre ganger - etter at den elektriske formelbilserien så dagens lys høsten 2014.
I det som er den første offisielle verdensmesterskapssesongen for Formel E, så er det nå også gjort endringer på Formel E-løpet som skal kjøres i Monacos gater langs den franske rivieraen. Og for første gang skal Formel E kjøres gjennom hele banelayouten som ellers er kjent for Formel 1, Formel 2 og Porsche Supercup.
Ved tidligere utgaver av Formel E har bilene tatt ned til høyre etter første svint - Saint Devote, og gjort en hårnålsving etter sjikanen ved havna, med en totallengde på 1,7 kilometer. Nå skal de elektriske bilene suse forbi klassiske områder som Casino-rundkjøringen og ikke minst tunnellen ned mot havna.
Den totalt 3,32 kilometer lange banen som består av 19 svinger vil dermed skape det første direkte sammenlikningsbildet mellom en Formel 1-bil og en Formel E-bil på en langsom og trang gatebane som Circuit de Monaco.
– Det er en ny milepæl for Formel E å kunne se de kjøre på den lengre varianten av den mest historiske racingbanen i verden. På mange måter er denne banen laget for Formel E, den er rask og trang, og vi vil se mange muligheter til forbikjøringer der førerne også vil settes på prøve over flere høydeforskjeller og høyhastighetssvinger, sier Formel E-direktør og deleier Alberto Longo i en pressemelding.