Nå skal EVEN Management bruke nye metoder for å finne en ny verdensmester
(OSLO): De siste ukene har de «teaset» på sosiale medier med bilder, grafikk og budskap om at de skal starte et nytt prosjekt, og med det langt på vei hintet at nye utøvere skal inn i systemet. Etter at selskapet ble stiftet i 2009, da først og fremst for å hjelpe Andreas Mikkelsen opp og fram i sin karriere, så har de nå tatt vareopptelling etter ti års drift.
Fasiten er blant annet to VM-gull i rallycross, tre VM-bronser i rally og en rekke mesterskapsgull og medaljer i andre serier, både innenfor rally, rallycross og baneracing. Samtidig har noe av deres suksessfaktor handlet om å forsøke å være noe forut for sin tid, men nå innser også EVEN Management at tiden er i ferd med å innhente dem om de ikke fornyer seg.
Må fornye seg
I regi av gründer og hovedinvestor Erik Veiby, samt deres sportssjef Roy Snellingen, presenterer de nå deres nye «5-trinns-modell» etter et halvt års studier og analyse av både egen utvikling og andres suksessoppskrifter, både fra bilsporten og idrettens verden forøvrig. De kikker også først og fremst etter nordmenn.
– Selv om vi har hatt mye gode resultater, så er vi nå på et punkt hvor vi må fornye oss. Verden står ikke stille, og vi må også begynne å tenke nytt og annerledes, sier Roy Snellingen til Parc Fermé.
Nå vender de blikket mange år yngre enn hva de har gjort tidligere. Samtlige utøvere innom EVEN-systemet har tidligere blitt plukket opp når de har nærmet seg slutten på tenårene, hvor de allerede har vært etablert til en viss grad ved å vise til gode resultater og progresjon i satsingen. Nå skal EVEN lete etter norske utøvere helt ned i tidlig tenårene, om ikke enda yngre, for å finne nye utøvere de vil forme helt fra starten av. De skal de kikke etter på tre måter.
Vil signere to før jul
De fortsetter å benytte sitt eget nettverk, de skal mer «ut i felten» og spotte etter potensielle talenter, og de skal også igang med en åpen søkeprosess for potensielle utøvere i alderen 12 til 14 år, der det skal opprettes et skriftlig søknadsskjema på nett. Målet er at de signerer to utøvere i denne aldersgruppen før nyttår. Men kravene er knallharde, og de legger ikke skjul på at nåløyet er ekstremt trangt.
– Alt handler faktisk først og fremst om person, person og person. Det handler om å finne den rette personen på alle mulige plan. I all business så er det risikominimering det første man tenker på, og i bunn ligger det at vi må være så sikre som vi klarer i forkant. Så gjør man heller feilene på det nivået som ikke koster så mye, sier Erik Veiby, og slår fast:
– Om vi ikke finner noen rette før jul, så signerer vi heller ingen før jul. Om vi må bruke mer tid, så bruker vi mer tid, sier han, og konstaterer samtidig at terskelen for å ta kontakt og sende søknad skal være lav, og at de økonomiske forutsetningene fra før ikke skal spiller noen vesentlig rolle.
Med andre ord er Veiby tydelig på at ingen kan «kjøpe» seg en plass hos EVEN Management, selv om talentet absolutt er verdt å legge merke til. De er tydelige på å kikke så bredt som mulig, med så åpent sinn som mulig, nettopp for at de skal være helt 100 prosent sikre på at de velger rett fra starten av.
– Vi skal ikke låse oss på noen vi har hørt om eller nå tror er gode. Vi må lete i et bredere felt, og tenke annerledes når vi for eksempel scanner miljøene i gokart og crosskart. Det kan finnes en utøver i gokart som ikke har råd til å satse internasjonalt, men som er dritgod. Så må det som sagt være riktig person, samtidig som det er viktig at foreldre eller foresatte er motiverte og backer fra tidlig alder av, sier hovedinvestoren.
Millionomsetning etter proffkontrakter
Veiby er også klar på at han som businessmann ikke ser på satsingen av utøveren som ren sponsing - men en oppriktig investering i håp om at dette vil gi en avkasting i form av profesjonelle kontrakter på toppnivå med gode betingelser. Regnskapstallene til EVEN Managements fra eksempelvis 2016 og 2018 viser likevel proffkontrakter skaper avkastning tilbake, selv om det også har kostet mye.
De omsatte for henholdsvis 40,3 millioner og 35,4 millioner kroner i disse to årene, hvor det er verdt å merke seg at de i 2016 hadde Andreas Mikkelsen og Pontus Tidemand på lønnede kontrakter i henholdsvis Volkswagen og Skoda, mens Mikkelsen kjørte med fulltidskontrakt for Hyundai i 2018 samtidig som finske Esapekka Lappi kjørte for Toyota dette året. I 2017 omsatte de for «bare» 17 millioner kroner, noe som illustrerer inntektstapet til selskapet ved at Mikkelsen ble fristilt fra sin Volkswagen-kontrakt etter at de trakk seg ut av VM etter 2016.
Samtidig som de har begynt å skape omsetning fra rallysportens øverste divisjon, så skal de likevel forsøke å finne rimeligere inngangsmuligheter til å utvikle kjøreferdighetene uten å måtte spytte inn de store pengene i dyre biler, lange reiser og andre kostnadskrevende elementer man gjerne forbinder med bilsport i praksis.
Forberedt på forventningspress
De har blant annet investert i et simulatorrigg med flere plattformer til ulike bilsportgrener, og de skal fortsette å drille utøverne sine innenfor et mangfold av rimeligere bilsportgrener, selv om «trakten» heller mot å skape den neste verdensmesteren i rally. Og dette skal altså gjøres «billigst» mulig i startfasen, før det skal satses og investeres mot større grener og mesterskap når grunnlaget er lagt.
– Vi har kikket på blant annet ulike systemer i Frankrike og Belgia, og vi ser også hvilken posisjon e-sport og simracing begynner å få i dagens samfunn, og kanskje en dag vil vi kunne få dette for eksempel inn i ungdomsskoletrinnet til NTG, sier Roy Snellingen.
– Ettersom dere har fått til mange gode resultater, så vil det å bli plukket opp i systemet deres automatisk skape høye forventninger. Hvordan har dere tenkt å ivareta det overfor så unge utøvere?
– «Trappa» vår kan brukes til så mangt, sier Snellingen, og viser til 5-trinns-begrepet de bruker (se nederst i saken).
– Alle folk er forskjellige, også når det kommer til marked, media, PR og alle disse tingene. Dette må vi skreddersy for den enkelte utøveren vi velger å satse på. Man må ikke glemme at bilsport også skal handle om å ha det gøy. Tåler man ikke presset, så må de skånes for det. Man kan ikke tvinge noen til å bli god, sier Snellingen.
Han benytter seg regelmessig av uttrykket «å jobbe etter toppidrettens prinsipper», noe som har vært EVENs mantra hele veien. Snellingen kommer selv fra toppidrettsbakgrunn gjennom NTG-systemet og har selv konkurrert i motocross på høyt nivå. Samtidig har han spesialisert seg faglig på utøveres utviklingsløp i karrieren helt fra ung alder av.
Selv om de åpner opp for skriftlige søknader fra 12 til 14 år, så skal de også kikke helt ned i 10-11-årsalderen etter potensielle utøvere, selv om det da vil ta noen ekstra år fra denne alderen før EVEN eventuelt går inn og investerer selv.
– Men i den alderen blir det en mer bli kjent-fase. Den kritiske utviklingsfasen skjer i 14 til 17-årsalderen, og det er også der investeringen vår begynner, konkluderer Snellingen og Veiby.
Slik er «5-trinns-modellen»
Den omtalte «5-trinns-modellen» de snakker om fordeles gjennom alder, treningsfokus og konkrete grener og mesterskap å satse på. Første trinnet handler først og fremst om tradisjonell mestring og glede, hvor også de økonomiske forutsetningene skal spille en svært minimal rolle i måten man utvikler seg på teknisk innenfor bilsporten - selv om grener som gokart og crosskart, sammen med simracing, er eksempler de trekker fram i denne fasen.
I neste trinn, fra de er i midten av tenårene og man virkelig skal begynne satsingen og investeringen, så trekker Snellingen og Veiby fram latvisk rally - etter inspirasjon fra Oliver Solberg og Kalle Rovanperä - i tillegg til norsk ungdomsrally og annen baneracing for å øke og styrke spesialiseringen for utøveren.
Her ifra og opp det neste tre trinnene er det ramme alvor, med internasjonal kjøring hvor planen er å få utøveren - som nå er over myndighetsalder - opp i eksempelvis WRC 2 som trinnet under WRC, før man i de siste to trinnene handler om å etablere seg som WRC-fører og til slutt bli verdensmester.