Nå skal bilsportlegenden legge hjelmen ordentlig på hylla

Men først vil Tommy Rustad bruke verdensmesterskapet i rallycross til å vise seg fram for siste gang.

Publisert

Denne helgen var det gjensynsglede i Rallycross-VM med Tommy Rustad på startstreken igjen. 49-åringen fra Hakadal, som nå bor i Lunner på Hadeland, har vært et kjent fjes for mange både i og utenfor det norske bilsportmiljøet helt siden han herjet på racingbanene på 90-tallet.

Tommy Rustad menget seg med VM-eliten i rallycross, til tross for ikke å ha kjørt billøp på over et halvt år. Her i selskap med Johan Kristoffersson, Andreas Bakkerud, Kevin Hansen, Kevin Eriksson og Petter Solberg i semifinalen. (Foto: Jan Kåre Rafoss/iRafoss)

Denne helgen var det gjensynsglede i Rallycross-VM med Tommy Rustad på startstreken igjen. 49-åringen fra Hakadal, som nå bor i Lunner på Hadeland, har vært et kjent fjes for mange både i og utenfor det norske bilsportmiljøet helt siden han herjet på racingbanene på 90-tallet.

De siste årene har han vist at han fremdeles hører hjemme i rallycross-gamet, med EM-gullet fra 2015 som den seneste store bragden. Da var han raskest etter de innledende omgangene i samtlige løp, han vant fire av fem semifinaler og han vant tre av løpene.

35 år på farten

Likevel - Rustad innrømmer nå at 35 år som aktiv bilsportutøver begynner å tære på.

– Først og fremst går det på motivasjonen på å få på plass alt som må ordnes og fikses. På løp er det ikke noe problem å motivere meg når jeg føler jeg fortsatt klarer å levere. Men det er så mye rundt, og etter 35 år så får man ikke oppnådd så mye mer, sier en åpenhjertig Tommy Rustad til Parc Fermé.

Også erkjenner han at han begynner å bli gammel i forhold til konkurrentene.

– Ja, med unntak av Mattias Ekström, Petter Solberg og Sebastien Loeb, så kunne jeg vel vært faren til resten av semifinalistene. Jeg fyller jo 50 år senere i år, så du begynner å innse ting da, sier han.

Bilsport tar tid og det har surret biler rundt Rustad i snart fire tiår. Bil vil han dog aldri bli lei, men han er familiefar og kjenner at han nå ønsker å prioritere flere ting selv om han nok vil være til stede i miljøet på en eller annen måte litt senere også.

– Det er alltid en og annen forespørsel som jeg må vurdere, men det hadde vært godt med noen frihelger nå. Så lenge jeg aldri har levd av bilsport på heltid så har jeg vært nødt til å jobbe ved siden av.

Ringreven leverte varene sterkt som en av få privatførere mot flere fabrikkstøttede lag på Silverstone sist helg.

11. plass totalt etter omgangene ga semifinale-billett, men her ble han akkurat et hakk for liten til å gå videre til finale. Men han viste i sin Marklund Motorsport-driftede Volkswagen Polo at han ikke er noen sinke i sporten.

Tommy Rustad. (Foto: Jan Kåre Rafoss/iRafoss)

Multikunstner bak rattet

For er det noe Rustad er kjent for, så er det å være Norges store multitalent bak rattet. Han har herjet i baneracing, vunnet STCC og vært en av de aktuelle norske profilene til å komme til Formel 1 på 90-tallet.

– Ja, det er kombinasjonen at jeg har fått kjøre mye forskjellig og hatt lidenskap for mye. Jeg har vært nysgjerrig og begynte med gokart før det ble rallycross. Så fortalte Harald Huysman meg at jeg kjørte så rene linjer til rallycross å være på den tiden, så da måtte jeg heller vise meg fram i baneracing og formelbilkjøring, forteller Rustad.

Men han liker at det sladder og kjører gjerne hva som helst. Men én gren har han ikke klart å mestre.

– Rallyen har jeg aldri fått noe særlig dreisen på. Jeg er jo i utgangspunktet en rallymann, men dette med noter og slik klarte jeg aldri. Også er jeg mest fascinert over å kunne fighte mann mot mann, sier Rustad.

Nå var det Silverstone denne helgen, og Rustad gjorde seg i alle fall bemerket med en manøver i semifinalen som vil bli husket lenge. Da Johan Kristoffersson og Petter Solberg hektet i hverandre, skled Kristoffersson inn i dekkbarrieren som blokkerte hele første sving.

Komisk situasjon i semifinalen

Dette fikk ikke Rustad med seg før det var for sent, og det så smått komisk ut da 49-åringen tilsynelatende tok rennefart og dundret rett i dekkbarrieren i håp om å komme seg igjennom.

– Dekkene stod der plutselig. Jeg gir jo gass, også vet jeg at man har tapt om det blir stopp. Så jeg prøvde nå å skyve dem vekk. Men de hang sammen godt.

– Er det ikke risikabelt å ta en sånn sjanse?

– Bilen tåler en del, og vi har en aluminiumsbjelke foran som tar imot en del. Intercooleren sitter litt utsatt til, men vi har radiatoren bak. Også er det ikke akkurat dette du tenker der og da. Det handler om å komme seg fortest mulig til mål, sier Rustad.

Om snaue to uker er det VM-runden på hjemmebane på Lånkebanen som gjelder. Så er det i utgangspunktet slutt etter det. Det kan være siste gang vi ser Rustad i aksjon.

– Det er først og fremst Lånke som nå er klart, men hvis det er mulig å få skrapet sammen mer penger, så blir det kanskje ett løp til. Men da må vi se an kostnadene. Kanskje Frankrike eventuelt, og det er helgen jeg fyller 50 år, forteller han.

Tommy Rustad i fint driv på den nye rallycrossbanen på Silverstone. (Foto: Jan Kåre Rafoss/iRafoss)
Powered by Labrador CMS