Nå mener Mercedes at de har løst deres største problem med bilen
Den heftige sprettingen, omtalt som «porpoising» skal være et slags tilbakelagt kapittel for Mercedes.
FORMEL 1: En av de aller største negative overraskelsene denne sesongen har vært Mercedes sin manglende konkurransedyktighet etter at de ikke har klart å løse det nye tekniske regelverket like optimalt som flere av konkurrentene.
Ikke bare har det ført til svakere resultater, spesielt av deres lederstjerne Lewis Hamilton, men til tider har dette også gått utover fysikken på førerne. Både Hamilton og teamkollega George Russell har begge vært svært åpne på hvordan de har slitt med fysiske utfordringer på kroppen både underveis i løpene og ikke minst i etterkant av løpene.
Hovedårsaken til dette er ristingen som oppstår i bilen på de raske partiene. Dette har fått terminologien «porposing», og forårsakes av undertrykket under bilen som følge av de nye venturi-tunnellene som skaper en annen form for marktrykk enn tidligere. Dette omtales som «ground effect».
Med porposing slipper plutselig dette undertrykket, som fører til at bilen spretter opp før bilen like raskt suges ned igjen til bakken som følge av den aerodynamiske effekten.
De aller fleste team har slitt med dette i større og mindre grad, men Mercedes later til å ha vært blant de ekstreme. I den andre enden av skalaen har dette knapt vært merket hos Red Bull som har staket seg ut som det klart beste teamet så langt i år.
Altfor stiv bil
Dog var Canada Grand Prix en stor opptur for teamet med en tredje- og fjerdeplass for Hamilton og Russell, og en bil som var tilsynelatende snillere mot kroppen til førerne enn den var under runden i Baku uka før.
Nå forklarer teamsjef Toto Wolff om utviklingen innad i teamet.
– Jeg tenker vi har klart å kutte vekk det vi definerer som porposing, eller spretting. Egentlig tror jeg vi fant det meste ut av dette rundt Barcelona, sier Toto Wolff.
De har altså kontroll på hva som forårsaker problemet, men Wolff avslører at de nå har blitt litt mer klokere på oppsettet av bilen etter at de har fått kjørt flere på løp baner med ulike karakterer og underlag.
– Bilen er enkelt og greit altfor stiv. Kerbs-kjøringen er dårlig, å kjøre over humper går dårlig og nå som vi har fått kvittet oss med dette problemet så kan man håndtere det bedre, sier Wolff.
Flere og flere hever bilen
Høyden på bilen har vært et sentralt tema i diskusjonen rundt sprettingen som har forekommet i år. Den uttalte «quick-fixen» har vært å heve bilen slik at den ikke subber nedi like fort, men det har vært diskusjoner rundt flere Formel 1-ingeniører om at dette ikke nødvendigvis løser problemene alene.
Spesielt kom dette opp til diskusjon etter at FIA gikk ut og sa at de nå skal undersøke sprettingen og komme med klare rettesnorer til teamene som sliter mest.
Men Wolff strider ikke nevneverdig imot om at justering av høyde også må til, i sammenheng med at de må se på oppsettene framover nå som han mener at bilene har vært satt opp altfor stivt.
– Jeg tenker vi må belaste bilen enda mer med enda mer marktrykk, men samtidig få til dette med en bil som ikke ligger like lavt mot bakken som vi forventet. Det går i en tydelig retning nå, hvor du ser at bilene heves mer. Og det er her vi trenger å finne mer ytelse, sier teamsjefen.