Full pott for Johan Kristoffersson nok en gang. Alt tyder på at det er en sindig 28-åring fra Arvika blir verdensmester i år. Like bak - en dobbel rallycrossmester fra Spydeberg som har et uttalt mål om å ta gullet i team-mesterskapet hjem denne sesongen etter Volkswagen-samarbeidet som ble etablert i vinter.
I VM-runden i Canada var det nok en gang Volkswagen-gutta det dreide seg om, og åpenbart en bane som passet de tidligere WRC-bilene godt.
– Når banen er nypreparert så er det grepet så utrolig bra, sa Johan Kristoffersson etter semifinalen han tok overlegen.
Solberg kjørte andre semifinale, vant den like overlegent, og dermed var det dobbelt PSRX-førere på første rad i finalen. Starten tok de omtrent like godt og det var side om side helt til den trange inngangen i sving to. Der la Solberg seg bak sin svenske teamkamerat, og derifra og inn så var det bare de to det dreide seg om - uten at nordmannen la spesielt press på Kristoffersson.
PF-BLOGGEN: En syk idrettsprestasjon som druknet i det norske klammeriet
Hattrick
VM-lederen krysset målstreken først og sikret seg full pott, 30 poeng, mens Solberg sikret seg 26 poeng, maskimalt av hva han kunne få til denne helgen etter Kristofferssons nok en gang overlegne kjøring.
– Et utrolig bra resultat for teamet. Vi jobber så hardt, så dette er en teaminnsats. Petter kjørte perfekt i semifinalen, mens jeg hadde mulighet til å spare dekkene mine litt mer. Også var det fantastisk å være to VW-biler nedover langstrekken i starten i finalen, sa en sindig, men lykkelig Kristoffersson da «hattricket» var et faktum.
Kristoffersson har med andre ord svart på Ekströms hattrick-åpning av sesongen, for nå er det han som har vunnet de tre siste løpene. Og med Peugeot-Hansen-førerne Sebastien Loeb og Timmy Hansen i bakevja, som selv sikret henholdsvis kun 19 og 14 poeng, så fikk PSRX et voldsomt forsprang i teamsammendraget. Nå leder de med 387 poeng, 108 poeng ned til Team Peugeot-Hansen på andre plass med 279 poeng.
Det betyr at for hvert poeng VW-gutta tar, så må Peugeot-gutta ligge mer enn 27 poeng foran i snitt per løp for å ta igjen forspranget, da det gjenstår fire løp.
I fører-mesterskapet er dominansen vel så stor. Kristoffersson leder nå med 211 poeng og har hele 35 poeng ned til Solberg på sølvplass, etterfulgt av Mattias Ekström på siste medaljeplass med ytterligere 18 poeng opp til nordmannen.
LES OGSÅ: Umulige Ekström – men PSRX setter team-skapet på plassLES OGSÅ: Vinnerbilene fra WRC er gjort om til rallycrossbiler
Full pott for Johan Kristoffersson nok en gang. Alt tyder på at det er en sindig 28-åring fra Arvika blir verdensmester i år. Like bak - en dobbel rallycrossmester fra Spydeberg som har et uttalt mål om å ta gullet i team-mesterskapet hjem denne sesongen etter Volkswagen-samarbeidet som ble etablert i vinter.
I VM-runden i Canada var det nok en gang Volkswagen-gutta det dreide seg om, og åpenbart en bane som passet de tidligere WRC-bilene godt.
– Når banen er nypreparert så er det grepet så utrolig bra, sa Johan Kristoffersson etter semifinalen han tok overlegen.
Solberg kjørte andre semifinale, vant den like overlegent, og dermed var det dobbelt PSRX-førere på første rad i finalen. Starten tok de omtrent like godt og det var side om side helt til den trange inngangen i sving to. Der la Solberg seg bak sin svenske teamkamerat, og derifra og inn så var det bare de to det dreide seg om - uten at nordmannen la spesielt press på Kristoffersson.
PF-BLOGGEN: En syk idrettsprestasjon som druknet i det norske klammeriet
Hattrick
VM-lederen krysset målstreken først og sikret seg full pott, 30 poeng, mens Solberg sikret seg 26 poeng, maskimalt av hva han kunne få til denne helgen etter Kristofferssons nok en gang overlegne kjøring.
– Et utrolig bra resultat for teamet. Vi jobber så hardt, så dette er en teaminnsats. Petter kjørte perfekt i semifinalen, mens jeg hadde mulighet til å spare dekkene mine litt mer. Også var det fantastisk å være to VW-biler nedover langstrekken i starten i finalen, sa en sindig, men lykkelig Kristoffersson da «hattricket» var et faktum.
Kristoffersson har med andre ord svart på Ekströms hattrick-åpning av sesongen, for nå er det han som har vunnet de tre siste løpene. Og med Peugeot-Hansen-førerne Sebastien Loeb og Timmy Hansen i bakevja, som selv sikret henholdsvis kun 19 og 14 poeng, så fikk PSRX et voldsomt forsprang i teamsammendraget. Nå leder de med 387 poeng, 108 poeng ned til Team Peugeot-Hansen på andre plass med 279 poeng.
Det betyr at for hvert poeng VW-gutta tar, så må Peugeot-gutta ligge mer enn 27 poeng foran i snitt per løp for å ta igjen forspranget, da det gjenstår fire løp.
I fører-mesterskapet er dominansen vel så stor. Kristoffersson leder nå med 211 poeng og har hele 35 poeng ned til Solberg på sølvplass, etterfulgt av Mattias Ekström på siste medaljeplass med ytterligere 18 poeng opp til nordmannen.
LES OGSÅ: Umulige Ekström – men PSRX setter team-skapet på plassLES OGSÅ: Vinnerbilene fra WRC er gjort om til rallycrossbiler
Tøff helg for de andre norske
Og Andreas Bakkerud? Drivakselbruddet lørdag gjorde helgen vanskelig for bergenseren, som i kvalikheat med vanskeligere baneforhold og «tregere» tempo enn de siste heatene ikke maktet å sette de topptidene som kreves for å nå semifinale. Med kun to poengs margin havnet 25-åringen på 13. plass etter omgangene, og måtte dermed se finalekjøringen fra tribunen i Canada.
- En 7. tid i første omgang var OK, og vi hang godt med i andre også da en drivaksling røk og jeg snurret. Med så få biler med, og så jevne prestasjoner vi har i VM nå må alt klaffe om du skal klare å komme tilbake fra slike episoder. Søndagen startet med regn, og med tørkende forhold ble det enda vanskeligere. Jeg fikk heller ikke kjøringen til å stemme helt, og da blir det bare kjemping hele veien. Det gikk nesten, men det ble en 13. plass denne gang, forteller en skuffet men fattet Bakkerud i sin pressemelding søndag kveld.
Det betyr også at han falt ned til en 6. plass sammenlagt, og har nå hele 30 poeng opp til Ekström på bronseplassen.
LES OGSÅ: Bakkerud hater å skylde på andre seg selv etter fiaskohelg
RX2-serien ble også kjørt ved canadiske Trois-Riveries, men ingen av de fire norske kom til finale. Beste nordmann ble Sondre Evjen som ble nummer fire i sin semifinale, som sikret seg 14 poeng i mesterskapet.