Nå leder Andreas europamesterskapet i rallycross: – Det var ikke akkurat dette som var planen i år

Han så langt etter å delta i noe som helst på den internasjonale arenaen. Men nå kan Andreas Bakkerud være på vei mot sin første gullmedalje på ni år.

Publisert

Du husker sikkert hvordan han ble kastet inn i Höljes på overtid på sensommeren, og innhoppet for Skoda-teamet ESmotorsport var såpass vellykket at bergenseren var ønsket videre. Forhandlingene har pågått jevnt om hvem som skal betale mest av kaka resten av året, ettersom Andreas Bakkerud ikke aktivt har jobbet med sine sponsorer til å finansiere en rallycrossatsing i utlandet.

Andreas Bakkerud, her i samtale med blant annet Timmy Hansen. (Foto: Jakub Nitka)

Du husker sikkert hvordan han ble kastet inn i Höljes på overtid på sensommeren, og innhoppet for Skoda-teamet ESmotorsport var såpass vellykket at bergenseren var ønsket videre. Forhandlingene har pågått jevnt om hvem som skal betale mest av kaka resten av året, ettersom Andreas Bakkerud ikke aktivt har jobbet med sine sponsorer til å finansiere en rallycrossatsing i utlandet.

Kommunikasjonen ser dog ut til å fungere godt både på og utenfor banen. Ikke bare ble de enige om å kjøre flere løp etter Höljes, fortrinnsvis helgens løp i Frankrike og dobbeltløp i Latvia, men erfaringene fra deres debutløp sammen ser ut til å bære frukter. Bakkerud gikk nemlig til topps i kvalifiseringen, i semifinalen og lå på langt vei an til å vinne finalen i EM-runden i Frankrike hadde det ikke vært et gasspjeld som sluttet å fungere få runder før slutt.

– Det er bilsport det der. Det er sånt som skjer, så det er ikke noe jeg går rundt og er forbanna på. Ting skjer, og sånt er en del av «gamet», sier Andreas Bakkerud til Parc Fermé med en ordentlig pytt pytt-holdning.

Kanskje ikke så rart. Han leder likevel EM sammenlagt etter de to første rundene. Poengfangsten ble god til tross for en mislykket finale, som han likevel fikk karret til seg en fjerdeplass i. Og det er ikke mer enn drøye tre uker siden at bergenseren ikke hadde i sine villeste tanker å stille opp i VM- og EM-rundene, men kun rette fokuset mot neste år.

– Nei, det var ikke akkurat dette som var planen i år. Men jeg ser nå at vi har hatt en utvikling til Höljes. Plutselig er både jeg og Baumanis (Janis, teamkamerat) raske her i Frankrike, så det viser at vi får lønn for strevet. Og at filosofien vår ser ut til å fungere, konstaterer Bakkerud, vel vitende nå om at det føles for dumt å trappe ned sesongen.

– Vi snakker allerede om å kjøre i Belgia, og er begge innstilte på å få kjørt der. Men vi må bli enige. Og Portugal (finaleløpet, journ.anm.) har vi ikke snakket om enda. Men det er helt klart at vi må prøve på noe så, sier 29-åringen, som med det kan øyne sin første gullmedalje i rallycross siden Super1600-triumfen i 2012.

Inn mot Höljes var han avventende på vegne av sine egne forventninger. Det endte med pallplass i første forsøk med Skoda. Og nå lå han altså an til å vinne. Samme med teamkamerat Baumanis som også fikk opp tempoet, og på mange måter beviser at bilen som er utviklet i Litauen absolutt er konkurransedyktig på det internasjonale plan.

– Vi har ligget på rundetider med VM-førerne i hele helgen. Jeg hadde vel tredje raskeste tid av alle. Så det er kult. Førerne i toppen av VM er kjempedyktige, men det er ikke lenger noe kjempenovå der, samtidig som EM har vokst veldig. Det er mange her nå som kunne kjempet i toppen i VM, sier Bakkerud.

Han registrerer at interessen for VM-klassen er dalende. Og at det føles helt greit at det ikke ble noen satsing der denne sesongen, selv om han utviser respekt for toppnivået i klassen.

Andreas Bakkerud sikret nest mest poeng i Frankrike til tross for at tekniske problemer frarøvet han en totalseier i finalen. (Foto: Jakub Nitka)

– Men man trenger ikke være rakettforsker for å si at det er den laveste deltakelsen og totalt sett det laveste nivået i VM-historien. Det ser du jo når alle får kjøre semifinale, sier bergenseren, og viser til at kun ti biler i VM-klassen betyr at ingen blir slått ut etter kvalifiseringen.

Flere nordmenn var i aksjon i EM-klassen i RX1 denne helgen. Thomas Bryntesson, som vant Höljes, stod riktig nok over, men både Hans-Jøran Østreng og Sivert Svardal var med. Østreng fortsatte å vise tider stabilt mot de 10 beste, og det samme gjorde også Sivert Svardal i to av omgangene før han ble rammet av uhell. Østreng gjorde også en førerfeil i Q4 som var nok til at det ikke ble semifinale i denne omgang.

I VM-klassen gikk regjerende mester Johan Kristoffersson på en sjelden smell, og for første gang siden Tyskland i 2017 ikke stod i en finale. Tekniske problemer i depotet og for sen ankomst til griden medførte startnekt. I stedet fortsetter brødrene Hansen å dominere, og storebror Timmy stakk av med nok en seier foran lillebror Kevin. Finske Niclas Grönholm ble nummer tre.

Powered by Labrador CMS