Nå kan Oskar (24) leve av å kjøre baneracing
Alle bilinteresserte drømmer om det. Svært få oppfyller det. Oskar Sandberg (24) gjør det.
Foto: Privat
Hvem kunne vel ikke tenkt seg et ubegrenset antall runder rundt Nürburgring og andre heftige baner verden rundt, uten å tenke på lommeboka det neste halvåret? Det slipper i alle fall Oskar Sandberg.
Nesbuen flyttet for tre år siden til Tyskland for å jobbe som mekaniker, og får nå en mulighet til å leve av kjøringen.
– Jeg har fått en mulighet som ikke mange får. At en nordmann som får dette, det er ikke vanlig. Jeg er svært takknemlig overfor min familie som hjalp meg så mye i Norge før jeg tok steget ut, sier Oskar Sandberg til Parc Fermé.
Som 10-åring begynte han aktivt innen motorsporten, og det er baneracing som står han nært. De siste årene har han blant annet kjørt godt i det tyske langdistansemesterskapet (VLN), samme mesterskap som Møller Bil Motorsport fortsetter i med deres nye bil.
Nå blir det mer enn bare Nürburgring. Nå blir det også 24-timersløp, og totalt blir det minst 150 timer i full fart denne sesongen – igjen, uten å betale ei krone. Faktisk tjener han til livets opphold i Tyskland, med coaching og oppsett av kundebiler ved «Ringen», alt fra Porsche GT3 RS til VW Golf GTI, kan han fortelle.
– For å sette det litt i perspektiv; i et norgesmesterskap over fem helger kjører man cirka 15 timer. Det vil si at dette nå dreier seg om 10 ganger så mye kjøring som i Norge, understreker en stolt nesbu.
Selv om han ikke får lov til å avsløre teamet og kjøretøyet enda, er det Nürburgring-mesterskapene VLN og RCN som er de viktigste å satse på, og målet er å vinne minst én av seriene. 24-timersløpene han skal kjøre i Dubai og på Nürburgring blir supplement i forhold, men like fullt nye manndomsprøver.
– Jeg har drevet med motorsport i over 14 år, og oppnår nå det mange drømmer om. Jeg har signert for en sesong som i utgangspunktet koster over to millioner kroner, sier 24-åringen
Til tross for sin relativt unge alder, har han allerede over 1000 runder bare i racingbil rundt Nordsløyfa, ifølge ham selv. Og jobben som coach for kundebiler utenom, så blir dette tallet adskillig høyere. Runderekorden hans rundt den 25 kilometer lange traseen, inkludert GP-banen, er 9:40,732 i V4-klassen i VLN.