Nå har Parc Fermé fått nye nettsider. Her er noen av endringene du må bemerke deg.
Hei, kjære Parc Fermé-abonnent!
Som vi mildt sagt har vært aktive om på sosiale medier den siste tiden, så har vi vært inne i en omfattende prosess om å flytte hele nettstedet over på en ny og mer profesjonell plattform. Det innebærer overføring av artikler så vel som abonnementer. Dette har vært sårt etterlengtet etter at vi aldri har fått fred med stor ustabilitet og tekniske utfordringer på vår forrige plattform, så dette er en stor og viktig investering for oss å få gjort.
Men nå er siden endelig oppe og går, og vi har allerede i det vide og det brede forklart hvorfor vi gjør denne endringen og investeringen. Så nok om det i denne omgangen – og under foreligger det den siste praktiske informasjonen vi håper du kan ta deg tid til å lese igjennom slik at alle sømløst kommer seg inn på vårt nye nettsted.
Har jeg fortsatt tilgang?
Abonnementet ditt er fortsatt aktivt som før, og alle våre stikkprøver tilsier at det ikke foreligger noen feil i overflyttingen av abonnement. Men andre ord skal du ikke trenge å foreta deg noen form for ny bestilling for å opprettholde den tilgangen du tidligere har betalt for.
Det eneste vi trenger fra deg som abonnent ettersom vi nå er inne i et helt nytt datasystem, det er at du må sette et nytt passord. Av naturlige sikkerhetsmessige årsaker er det ikke fysisk mulig for oss å hente ut ditt gamle passord fra vårt forrige system. Men å sette dette passordet skal være tålelig enkelt, og er heldigvis en engangshendelse.
Slik aktiverer du brukeren din
Kundehistorikken og abonnementet ditt er allerede overført. Men du må som nevnt over aktivere et nytt passord for å få åpnet brukerkontoen din. På denne linken får du satt et nytt passord ved å trykke på «Har du glemt ditt passord?», etterfulgt av at du skriver inn e-postadressen som er tilknyttet abonnementet. E-post-adressen er forøvrig det som blir ditt brukernavn.
Som følge av et problem på den forrige nettsiden så er det enkelte brukere som ikke lenger har tilgang på e-posten de har registrert med, fortrinnsvis fordi de var logget inn med Facebook med det som er en gammel e-postadresse som ikke lenger er i bruk. Ta kontakt med oss umiddelbart dersom du har et abonnement du ikke kommer inn med nå fordi du ikke husker hvilken e-post som var tilknyttet Facebook-brukeren din, og gi oss så din nye e-postadresse.
Hvorfor får jeg ikke logget inn med Facebook eller Vipps?
Vi er blitt lovet å få på plass den gamle Facebook-innloggingen, men dette ligger i hendene på selskapet som drifter abonnementsløsningen vår. Vi ser ut til å være det første norske mediehuset som aktivt går inn for å ha en slik fungerende løsning, og etter at vi etterstrebet dette gjennom hele prosessen, så har det nå dukket opp utfordringer hos leverandørene som ikke er blitt løst av andre tidligere.
Leverandøren vår har per dags dato ingen avtale med Vipps om deres innloggingstjeneste, slik vi hadde på det forrige nettstedet, men dette står på planen deres og vi har blitt lovet å ha prioritet når de etterhvert skal sette igang med denne integrasjonen. Fordi vi åpenbart er det første mediehuset som etterstreber disse forenklede innloggingsløsningene, så blir vi også påvirket av at nye prosesser settes igang.
Vi ønsker likevel å komme igang med den nye siden uten å vente mer på disse prosessene ettersom nettsiden i seg selv fungerer som den skal, da det nå har gått mer en lang tid nok uten noen ny journalistikk fra oss. Vi ber om forståelse for det, og vi antar at det er et gjensidig ønske om at vi begynner å lage innhold igjen framfor å styre med overflytting av nettsiden.
For deg som har betalt med kort
En liten andel av dere som har tegnet abonnement har gjort dette gjennom ordinær kortbetaling via PayPal sin betalingstjeneste som vi har hatt integrert. Betalingsavtalen vår med PayPal avvikles nå som følge av at den nye plattformen ikke har integrasjon med PayPal, og kortbetaling vil senere bli erstattet med en ny utsteder for kortbetaling når denne foreligger. Vi har ikke fått noen eksakt dato og løsning på det riktig enda, selv om prosessen begynte for over to måneder siden. I mellomtiden har vårt nye system et ordinært fakturasystem som alle dere som har betalt via PayPal nå flyttes over til.
Det betyr i praksis at du ved neste fornyelse kun vil komme til få tilsendt en faktura på e-posten du er registrert på, framfor å bli trukket automatisk med kort. Dersom du ønsker en hurtigbetalingsløsning uten å måtte forholde deg til en vanlig faktura, så er vår anbefaling inntil videre å benytte seg av Vipps dersom du har denne appen tilgjengelig.
Vi er veldig takknemlige for at du har valgt å være abonnent for oss, og i snart to svært tunge og krevende år så er det nettopp den lojale og stabile staben av abonnenter som har sørget for at Parc Fermé fortsatt eksisterer og til og med nå tør å satse litt videre. Vi håper du nå setter pris på den nye nettsideplattformen vi går over på fra fredag 26. november.
På vegne av Parc Fermé-redaksjonen,
Simen Næss Hagen, daglig leder og ansvarlig redaktør