Nå går John i bresjen for ny rallycup – drømmer om Rally3-suksess i Norge
Avtalen med M-Sport er i boks. Nå gjenstår det minimum fem førere og én million kroner i premiepotten før en ny merkecup ser dagens lys i norsk rally.
RALLY: Initiativtakeren John Haugland, sammen med sin rutinerte cupduo Arne Berg og Helge Håskjold, bestemte seg nemlig denne uken for å jobbe mot en ny merkescup i norsk rally fra og med neste år. Ikke siden Subaru-cupen ble presentert sommeren 2008 er det blitt annonsert noen andre tilsvarende cup i norsk rallysammenheng. To år senere var imidlertid Subaru-eventyret over.
Etter at sporten har hatt suksess med både Nissan Almera, Peugeot 206, Ford Fiesta og Subaru Impreza i vellykkede merkescuper, så legges det nå til rette for et nytt prosjekt; en egen cup basert på M-Sports Ford Fiesta Rally3. Forutsetningen er minimum fem deltakere, ideelt sett i alle fall ti førere.
– Jeg har bestilt ti biler for levering før 2024 sesongen. Noe M-Sport Polen har bekreftet, sier John Haugland til Parc Fermé.
M-Sport Polen ved deres leder Maciej Woda har foreløpig ikke besvart Parc Fermés henvendelser vedrørende den mulige merkescupen, hvilken pris norske utøvere eventuelt vil få. Med bestilling mener ikke Haugland at han selv har kjøpt inn bilene, men at han har fått garantier på at minst ti biler vil sikres optimal leveringstid for norske kunder som vil kjøre cupen.
Sikter mot millionbeløp
Haugland er kjent som av de store rallyprofilene i norsk bilsportsammenheng fra sin aktive karriere 70- og 80-tallet, mest kjent som fabrikkfører for Skoda. I moderne tid er han kjent for sin rallyskole om vinteren oppe på Dagali, i tillegg til at han har fungert som rådgiver og mentor for mange norske rallyførere.
Nevnte Berg og Håskjold har fått oppgaven om å samle sammen potten som skal fordeles som premiepenger gjennom løpene og ved sesongslutt. I Subaru Cup var det millionbeløp i potten, og Haugland har ambisjoner om å komme opp i et syvsifret beløp igjen.
– Målet er minst det samme som i Subaru. Arne og Helge sine hovedoppgaver fra starten er å finne midler som finansierer cupen ved hjelp av premiepoenger, som vi gjorde i Suabru, og at premiepengene blir utbetalt etter hvert rally. Min oppgave blir å se etter det praktiske, sier Haugland.
Hva som dog skal komme først av høna og egget, og hvilke tråder det trekkes i først - det gjenstår å se. Berg og Håskjold er helst avhengig av å vise til at det interesse for å gjennomføre cupen dersom sponsormidlene skal sikres, samtidig som utøvere også må forsikre seg om at det både er biler tilgjengelig, at de først og fremst har råd til innkjøpet, i tillegg til at de kan føle seg trygge på at premiepengene er i boks.
Haugland har hatt tett kontakt med M-Sport i mange år, og de har en klar felles ambisjon om å få etablert Rally3-klassen i Norge. Det er også verdt å nevne at Renault har lansert en konkurrent i Clio Rally3, som det vil være åpent for i klasseinndelingen i Norge - men selve cupen er tuftet på en Ford Fiesta fra M-Sport.
Rally3 er altså FIAs nyeste kategori innenfor internasjonal rallyklassing, som er et mellomledd mellom Rally2 (tidligere kjent som R5, journ.anm.) og Rally4 (tidligere kjent som R2, journ.anm.) - med firehjulsdrift, i overkant av 200 hestekrefter og en 1,5-liters motor.
Norge og Sverige på etterskudd
Norges Bilsportforbund ved seksjonsleder for rally, Arne-Ingar Stulen, vil foreløpig ikke bekrefte den konkrete klasseinndelingen for et norgesmesterskap, men understreker at de regner med å finne en optimal løsning dersom det kommer et visst volum av Rally3-biler til Norge neste år.
– Skal vi dra i gang dette, så må også være sikre på at biler kan leveres innen årets utgang. Men Norge og Sverige henger litt etter på Rally3-markedet. Her er det ikke solgt noen biler foreløpig, mens det i Finland nå er 10 stykker, sier Haugland.
Prislappen på en bil er 99.999 euro pluss moms. Med dagens kurs en prislapp på over 1,2 millioner kroner. Sammenliknet med Rally4-biler skal man et lite stykke opp i pris, mens det fortsatt er et godt stykke til nye kjøreklare Rally2-biler.
– Prisen er halvparten av en Rally2-bil og er cirka ett sekund per kilometer langsommere. Sammenliknet med en tidligere Gruppe N-bil av Subaru eller Mitsubishi så er den opp imot et sekund raskere på kilometeren. Denne er jo lettere og mer snerten, og følelsen fra en Rally2-bil er ikke veldig stor selv om det er 40 hestekrefter mindre, sier rallynestoren, som bekrefter at det kommer minst én bil levert fra M-Sport Polen til den svenske EM-runden i Värmland i sommer, hvor norske interessenter vil få tettere informasjon og veiledning.
Oscar Solberg var forøvrig den første nordmannen til å kjøre løp med denne bilen i organisert konkurranse, da premiepengene EM-seieren til fetter Oliver tilfalt Oscar slik at han fikk kjøre tre EM-runder i klassens debutsesong i 2021. Senere har flere nordmenn fått testet bilen under organisert trening hos Haugland på Dagali, i regi av M-Sport - uten at den britiske rallyfabrikken foreløpig har lykkes med å selge biler til Norge.
Dette sier førerne
Parc Fermé har tatt en liten rundspørring med flere utøvere som kan anses som relevante for cupen. Foreløpig har Junior EM-fører Ola Jr. Nore, Fiesta R5-fører Lars Martin Stensbøl og NM-leder for eldre firehjulsdrevne biler, Petter Sæves Waskaas, besvart våre henvendelser.
Holdningen til Stensbøl og Waskass er avventende, men forsiktig optimistiske ett i et lengre perspektiv, men en fellesnevner for dem er innkjøpet av en bil med en svakere kronekurs enn noen sinne overfor euroen gjør det hakket mer krevende enn det allerede var på forhånd.
– Dårlig kronekurs gjør det dyrt å kjøpe bil, så foreløpig ikke aktuelt, i tillegg til at jeg vil se et skriftlig reglement med garanti for pengepremier og så videre. Det hadde vært veldig gøy med en cup, men jeg tror ikke det blir noe på oss neste år. Vi kjører bilen vi har nå først til den blir solgt, sier Stensbøl til Parc Fermé.
For 22-årige Waskaas, som har en enorm progresjon i rallysporet etter at han kom fra shortcar, så kan denne muligheten være et godt springbrett. Men også han må løse noen utfordringer.
– Altså, det kommer jo mest an på økonomi og om en klarer å ro i land et NM-gull i år. Men hadde jo også vært utrolig gøy om det ble en stor klasse, selv om det koster mer penger. Samtidig kan jeg se nytten av å ha kjøpt inn en sånn bil med tanke på å bruke den utenfor Norge også. Time vil show, som de sa i Flåklypa, sier skiensgutten.
Ola Jr. Nore er litt mer rett fram i sin holdning.
– Jeg er gira og kjører om jeg får muligheten! Alt kommer an på kronene, skriver Nore til Parc Fermé.