Nå forklarer Ogier hvorfor han forlot Citroën-teamet

– Kommunikasjon har kanskje ikke alltid deres sterkeste side, sier han i et ferskt intervju.

Publisert

At det er stor konflikt mellom Sebastien Ogier og Citroën Racing er hevet over enhver tvil.

Sebastien Ogier. (Foto: Mahmut Cinci / Red Bull Content Pool)

At det er stor konflikt mellom Sebastien Ogier og Citroën Racing er hevet over enhver tvil.

Han har kalt bilen for ukjørbar i stage-end-intervjuer, hans samboer har tweetet emneknaggen #Shitroen om mannens arbeidsgiver - og Ogier skal også under Rally Spania ha signalisert at han enten går til et annet team eller legger opp.

I hvert fall ikke kjøre Citroën...

Nå har avisen Autosport fått Ogiers første kommentarer på hvorfor han på eget initiativ trekker seg ut av Citroën, med de følgende at teamet ikke kommer til å fortsette sin satsing neste år.

– En av de viktigste årsakene som framkalte denne avgjørelsen var rytmen i utviklingen av bilen, og farten på progresjonen, noe som ikke var tilstrekkelig. Allerede dette året så er vi nok enige om at det ikke var nok utvikling på gang, og vi var langt unna ytelsen til våre konkurrenter. Det er det ikke noe bare jeg sier, men alle som har kjørt denne bilen vil jeg tro tenker det samme, konstaterer Ogier.

Han understreker dog at han ikke angrer på at han returnerte til teamet han for lot i 2010, den gang i sterk konkurranse med lederstjerna Sebastien Loeb.

– Jeg var forberedt på hvor krevende utfordringene kom til å bli da jeg kom tilbake, og jeg var aldri redd for det. Derfor, selv i dag, angrer jeg ikke i det hele tatt på at jeg prøvde, selv om det mislyktes, konstaterer 35-åringen.

I den formelle kunngjøringen fra teamet onsdag, et rykte som har ligget i lufta den siste uken, så signaliserer de at Ogier alene er årsaken til at de trekker seg ut. Selv om PSA skal satse på hybrid gjennom Langdistanse-VM i baneracing fra 2022 gjennom Peugeot, og følgelig ikke hadde lengre WRC-planer enn maks to år for Citroën, så framskyndet Ogier-exiten Citroëns avgjørelse om å trekke seg ut.

– Citroën har bestemt seg for å trekke seg fra WRC i 2020, som følge av mangelen på en tilgjengelig førsteklasses-fører for 2020, skrev teamet i sosiale medier.

Denne uttalelsen får Ogier til å reagere på vegne av andre VM-førere som ikke har noe ledig sete for øyeblikket, som for eksempel Esapekka Lappi og Mads Østberg som har sine linker til Citroën, i tillegg til tidligere WRC-vinnere som Andreas Mikkelsen, Hayden Paddon og eventuelt Jari-Matti Latvala og Kris Meeke som også ser ut til å stå uten sete for 2020.

– Når de sier at det ikke er andre førere tilgjengelige, på dette tidspunktet, så synes jeg det viser en mangel på respekt for mine kolleger i sporten. Kommunikasjon har kanskje ikke alltid vært deres sterkeste side, sier den seksdoble verdensmesteren.

Ifølge Autosport skal Ogier presenteres for Toyota på mandag sammen med Elfyn Evans og Kalle Rovanperä. EVEN Management-sjef Erik Veiby hevder at Toyota også kan være en åpning for Esapekka Lappi, til tross for den nevnte trioen som mulig føreroppstilling for Toyota neste år.

Selv har Ogier unnlat å kommentere sine planer for 2020.

Powered by Labrador CMS